LLT i topp i undersökning - Sveriges nöjdaste kunder

Luleå Lokaltrafik, LLT, har Sveriges nöjdaste kunder, enligt 2023 års Nöjd kund-undersökning som genomförts på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik. Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef, ser placeringen som ett bevis för en riktigt bra kollektivtrafik i Luleå.

Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef. Fotograf: Jennie Pettersson.

– LLT har varit med i undersökningen i cirka 15 år och brukar oftast ligga i topp. Senaste åren har vi varit på andra plats och nu har vi återtagit plats ett och är bäst i Sverige. Det är jätteroligt, säger Anna Kowal Lindbäck.

Nöjda kunder hamnade på 74 procent.

– Före pandemin låg vi på 86 procent, men nu har vi fått tillbaka resenärerna och är nästan uppe i tidigare noteringar. Det är fantastiskt. Det är ett bevis på en bra kollektivtrafik i Luleå, säger hon och fortsätter:

– De högsta betygen handlar om trygghet och bemötande. 83 procent uppger att det känns tryggt att resa med oss och 87 procent upplever ett trevligt bemötande.

Hon berättar att LLT alltid följer upp resultatet i undersökningar.

– Det är ett bra verktyg för att se vad kunderna tycker om oss. Vi jobbar hela tiden med att bli bättre och utvecklas. Kunden i fokus är ett av våra ledord och vårt mål är att ha 80 procent nöjda resenärer och Sveriges nöjdaste kunder år 2030, säger Anna Kowal Lindbäck.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Linda Sundström

22 januari 2024

Logotyp