LLT satsar på automater med fria mensskydd

Som första bussbolag i Sverige har Luleå Lokaltrafik inlett ett samarbete med RedLocker.
Det går ut på att via automater erbjuda gratis mensskydd till bussförare. Samtidigt bidrar satsningen till att mensskydd blir billigare för skolor att köpa in. 

Genom att satsa på automater för mensskydd ansluter sig Luleå Lokaltrafik till ett gemensamt initiativ som går ut på att ta bort alla tabun kring mens och samtidigt bidra till att gratis mensskydd blir en självklarhet på alla toaletter. I dag är en tredjedel av Sveriges största företag anslutna till RedLocker och nära hälften av landets gymnasieskolor.

Foto: RedLockers.

RedLocker startade som ett skolprojekt vid Nacka gymnasium 2018 och har sedan dess vuxit till att i dag vara tio anställda med verksamhet i hela Europa.

- Vi hade länge förundrats över varför skolor och arbetsplatser inte erbjöd mensskydd, men förstod snabbt att svaret låg i att det saknats en bra distributionslösning. Därför tog vi fram den lösning som vi själva hade saknat. Det kändes orättvist att behöva utebli från lektioner eller arbete i brist på mensskydd och vi var trötta på den tabun och de hinder som finns relaterade till mens, säger Liza Erikson, som är en av grundarna till företaget, och fortsätter:

– Lika självklart som att det finns toalettpapper på alla toaletter borde det finnas mensskydd. För det är något som berör hälften av befolkningen. När mensskydd finns tillgängligt skapar det trygghet, för elever, anställda, kunder och besökare.

LLT är första bussbolaget

Fler och fler företag erbjuder gratis mensskydd. Som bussbolag är LLT först med lösningen. Ju fler företag som ansluter sig till Red Lockers koncept desto lägre kostnader blir det för skolorna att köpa in mensskydd till sina toaletter. 

– Det här kommer att underlätta vardagen för våra kvinnliga förare samtidigt som vi gör samhällsnytta. För vår del är det också rätt i tid eftersom vi just nu satsar på att få fler kvinnor att söka sig till bussföraryrket. Det känns också väldigt bra att få vara en del av ett initiativ som lyfter ett viktigt ämne, säger Sirpa Jacobsson, HR-chef för LLT. 

– Vi från facket Kommunal tycker satsningen med fria mensskydd för tjejer är bra då arbetsgivaren vågar vara innovativ för att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi behöver stärka vårt varumärke inom chaufförsyrket för att kunna få en mer jämställd arbetsplats. Detta eftersom vi och många andra bussbolag ofta har svårt att rekrytera kvinnor, menar Lisa Wallgren, från Kommunal.

– Även vi från Vision är oerhört glada och stolta över LLT för den här satsningen som både omfattar våra förare och all övrig personal på företaget, säger Thomas Höglund, från Vision.

Automaterna med mensskydd kommer att monteras upp på alla Luleås ändhållplatstoaletter och på alla övriga toaletter inom LLT:s verksamheter.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Luleå Lokaltrafik

Logotyp