Luleå lyser internationellt

Luleå hyllas av influencers och journalister från olika delar av världen för den vackra naturen och de aktiviteter som turismföretagen erbjuder. Det finns också ett stort intresse för Luleås historia och världsarvet Gammelstad.

Mängder av internationell media söker sig till Luleå för naturupplevelser, stadens historia och kultur.

Enligt Visit Swedens senaste trendrapport från januari söker resenärer äkta, minnesvärda och meningsfulla upplevelser som främjar glädje, förundran och reflektion. Det är också vad internationella journalister, bloggare och influensers efterfrågar inför sin resa till Luleå. Närheten till både stadsliv och den vackra naturen uppskattas och upplevelser med skoter, skridskor, snöskor, skidor och hundslädar som erbjuds av Luleås företagare betraktas som exotiska.

Den amerikanska nyhetskanalen CNN listade redan 2017 Luleås frusna hav, isvägar och isbana på sin ”bucket list” som en av de mest hänförande platserna i världen. Det brittiska magasinet The Guardian, som besökte Luleå år 2023, rapporterade om isvaksbad och den omtalade Hej-kampanjen.

För tv-teamet från Frankrikes största nyhetskanal TF1 och programmet Le 13H som under vintern 2023 mötte upp Robert Backlund från Luleå kommun vid Hindersöstallarna var det extraordinärt att kunna köra bil på isen.

– Det är ett universum av snö och is – och tystnad, inledde programledaren Anne-Claire Coudray inslaget som sågs av ungefär fem miljoner fransmän under våren 2024.

Reportern Yannis Matisse talade varmt om ”en vacker öken av snö och is”. Han förundrades över att minibussar färdades över isen till och från öarna i skärgården och intresserade sig för hur Luleå kommuns personal arbetar för att kontrollera isens tjocklek.

Det nederländska magasinet Skate NL hyllar möjligheten till naturupplevelser och inte minst norrsken. Även National Geographic Traveller beskriver turer på långfärdsskridskor på naturis ”med norrskenet som marmorerar himlen ovanför”. Nederländska Schaats Inside talar om Luleås ”rena råa skönhet” och upptäcktsfärder på snöskoter; ”att köra från ö till ö, rakt igenom vildmarken och över havsis ger en extra dimension”.

På den franska bloggaren Mélissa Monacos blogg mellovestravels.com är det isbanan nära stadens centrum som gjorde störst intryck. “Att se den enorma mängden människor njuta ute på isen genom att promenera med eller utan hundar, på skridskor eller sparkstötting från hamnen till Gråsjälören var en ikonisk upplevelse.”

Italienska Latitudeslife nämner Luleå som en stad ”som har direkt tillgång till skärgården med över 1 000 öar”.

Men det är inte bara Luleås natur som står högt i kurs. I de utländska artiklarna nämns också de kulinariska höjdpunkterna och Luleås historia. Gammelstads kyrka med sin kyrkstad och Friluftsmuseet Hägnan omnämns ofta som ett måste. ”En höjdpunkt som räcker hela året är besöket till Gammelstads världsarv” skriver till det tyska magasinet Haz.

Möten med den samiska kulturen är efterfrågat av både turister som reportrar. Efter sitt besök i januari skrev den mexikanska influensern Tania Velasco på sin blogg mexicanmomtravels.com:

– Om du väljer mellan att besöka norra Finland eller norra Sverige borde Luleå vara högst upp på din lista. Jag kan inte nog rekommendera den här arktiska staden som erbjuder bland annat ett genuint möte med den samiska kulturen på Dálvvás.

Vi har mycket att vara stolta över i Luleå.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Alexandra Nyman

Bildmontage: Joakim Höggren

Logotyp