”Min dörr står öppen”

Anna Lindh Wikblad är kommundirektör i Luleå kommun och just nu driver hon tillsammans med sina kollegor på ett stort utvecklingsarbete och en tydlig satsning för att stärka servicen gentemot kommunens näringsliv.
- Det är hög prioritet på att vi blir mer tillgängliga och samverkar i större omfattning. Luleå kommun får inte upplevas som stängd. Vår dörr ska alltid stå öppen, så även min.

Anna Lindh Wikblad öppnar upp för mer dialog och fler möten med Luleås företagare.

- Att näringslivet upplever ett öppnare och närmare Luleå kommun, och att det har skett en förändring som känns och märks, är det jag hoppas på, säger Anna Lindh Wikblad.

Det är ett antal förändringar på flera olika avdelningar inom kommunen som nu genomförs för att förbättra dialogen mellan näringslivet och Luleå kommun.

- Jag är glad att vi i snabb takt gör flera olika insatser för att förbättra relationen till näringslivet. Som exempel inför vi ett näringslivsråd och vi har kunnat genomföra fler företagsbesök genom ett nytt upplägg med mer specialdesignade team. Vi förbättrar processer i flera förvaltningar för att det ska vara lätt att vara företagare i Luleå, bland annat inom plan, bygg, och upphandling, fortsätter Anna Lindh Wikblad.

Som ett led i förbättrade processer har Luleå kommun under hösten 2024 omorganiserat sig, bland annat genom att bilda ett nytt näringslivskontor.

- Det nya näringslivskontoret med Josefine Wihlzon i spetsen och Luleå Business Regions medarbetare som en del av det nya teamet arbetar nu tillsammans i Stadshuset. Hit har även avdelningarna Detaljplan och Mark- och exploatering flyttat för att vi ska få snabbare ledtider genom olika processer, fortsätter Anna Lindh Wikblad.

Kommundirektören är bestämd om vad hon ser framför sig under 2025.

- Vi måste vända utvecklingen kring att företagare upplever Luleå som en svår plats att verka på. Det är våra politiker och kommunorganisationen inställda på. Det kommer att kräva både en synvända och förändrade arbetssätt, och kommer därför att ta tid. Under hösten har vi återinfört kontaktuppgifter till nyckelpersoner på webben, tagit bort telefontiderna så att alla våra verksamheter kan svara i telefon på vardagarna mellan 08 och 17 och skärpt rutinerna för snabbare svar och återkoppling via telefon och mejl. Under 2025 fortsätter arbetet, och det kommer att fortsätta tills Luleå kommun upplevs öppet och nära av både kommuninvånare och näringsliv. Jag hoppas att så många som möjligt tar kontakt med mig och oss om det är något de vill diskutera kring företagsklimatet i Luleå.




DELA VIA SOCIALA MEDIER

Alexandra Nyman

Logotyp