För två år sedan fick Vuxenutbildningen frågan om det var möjligt att starta en barnskötarutbildning för att kompetensutveckla den personal inom förskolan som saknade utbildning. Rollen som barnskötare har utvecklats under åren och i uppdraget ingår ett tätt samarbete kring läroplanen tillsammans med förskollärarna. Fokus har legat på att skapa bästa möjliga utbildning med barnen i centrum.
Nu har första kullen gått ut och det var en nöjd rektor som på avslutningsdagen sade tack och hejdå till sina elever.
– Det är nästan två år sedan som vi började prata om utbildningen, när vi fick en fråga från förskolan att kunna kompetensutveckla personal som saknade barnskötarutbildning. Från att ha börjat prata om detta har en så stor grupp hängt med hela vägen. Det har funkat bra att jobba samtidigt som man pluggat. Känn er stolta över insatsen ni gjort och fått med er en hel del till verksamheten. Ni har erfarenhet av arbetet, som ni kunnat jobba med tillsammans med innehållet i kurserna och den teori som tillförts, säger Tina Bäckström rektor på Vuxenutbildningen.
"Större insikt"
Barnskötarna Camilla Isaksson och Oskar Bergström är kollegor och är tillsammans med sin mentor Camilla Malmström är mycket nöjda med utbildningen.
– Vi har pratat mycket utifrån att uppgifterna alltid varit kopplade till verksamheten har gjort att det varit en lärorik tid. Alla uppgifterna har gjort att vi fått en större insikt i verksamheten och jag har utvecklats mycket. Och kollegialt, vilken klass vi har, säger Camilla Isaksson.
Oskar Bergström håller med och konstaterar att det varit en fördel att kunnat jobba och studera samtidigt.
– Att kunna ta med sig sina egna erfarenheter in i klassrummet har varit inspirerande och så är det en fördel att vi jobbar på samma avdelning. Det har också gett mycket att vi kunnat träffa andra förskolor. Träffen med föräldrasupporten var också givande och att vi har en engagerad lärare som har ett eget intresse för ämnet, säger han.
Mentorn och kollegan Camilla Malmström konstaterar att utbildningen har medfört en stor utveckling hos dem båda.
– Jag är jättestolt över dem, de visar en fantastisk utveckling och har en helt annan medvetenhet. Vi kunde koppla era uppgifter och det ni läste till verksamheten. Som mentor ville jag också ge er insikten att ni inte alltid behöver skapa något nytt utan utgå ifrån det som redan finns.