Nya e-tjänster att använda när du söker bygglov hos Luleå kommun

Nu är de nya e-tjänsterna klara att använda för dig som ska bygga, riva eller ändra något på en fastighet i Luleå. Genom att logga in med e-legitimation kan du följa ditt ärende via Mina sidor och även få notifieringar via e-post eller direkt i din telefon när det händer något i ditt ärende. Du kan dessutom enkelt skicka in eventuella kompletteringar och frågor via Mina sidor.

Miljö och bygg på Luleå kommun var tidiga med att införa digitala arbetssätt i en traditionellt papperstyngd verksamhet som bygglov. Redan 2017 installerades bygglovsportalen Mittbygge. När företaget som ägde Mittbygge förra året valde att avveckla portalen stod Luleå kommun utan e-tjänster inom bygglovsområdet, den som ville göra ansökan fick i stället fylla i blanketter och skicka in via post eller e-post. Under året som gått har avdelning miljö och bygg arbetat med att ta fram nya e-tjänster som är mer anpassade för just vår kommun.

Söker bygglov gör man inte så ofta och det är en ganska komplex lagstiftning. Miljö och bygg vill försöka göra det lättare att göra rätt från början genom tydliga e-tjänster.

– Vi har fokuserat mycket på språket i e-tjänsterna så det ska vara enklare att förstå, till exempel vilka ritningar som behövs och varför, berättar Maria Wallgren som arbetar som verksamhetsutvecklare på miljö och bygg. Med hjälptexter, olika exempel och länkar till vår webbplats där det finns mer information hoppas vi att det ska underlätta för den som gör sin ansökan.

Några e-tjänster har frågor redan i början av e-tjänsten som vägleder om det till exempel räcker med en bygganmälan eller om du måste använda en annan e-tjänst eftersom det krävs bygglov.

Alla dina ärenden på Luleå kommun i Mina sidor

– Dessutom, genom att vi nu lägger e-tjänsterna åtkomliga via Mina sidor på lulea.se, kan luleborna samla alla sina kommunala ärenden på ett ställe. Här kan du se ärendestatus och skicka in dina kompletteringar. Du får också en notifiering via e-post och/eller sms, beroende på vad du valt, när det hänt något i ditt ärende. Det är något som efterfrågats av många, berättar Maria Wallgren vidare.

En finess i de nya e-tjänsterna är att du som sökande kan lägga till en medsökande som också signerar ärendet. Då kommer båda åt ärendet via sina Mina sidor och får notifieringar när något händer.

Har du en egen firma finns en koppling till Bolagsverket inbyggd i e-tjänsten. Ansöker du för ett företag, som projektledare eller konsult så kan du ansöka som ombud.

Efter att man har klickat på rutan E-tjänster på startsidan för lulea.se kommer man till översikten för Luleå kommuns alla e-tjänster där man sedan väljer vilken e-tjänst man vill använda.

Efter att man har klickat på rutan E-tjänster på startsidan för lulea.se kommer man till översikten för Luleå kommuns alla e-tjänster där man sedan väljer vilken e-tjänst man vill använda.

Integrerade e-tjänster bidrar till enklare administration och snabbare beslut

De nya e-tjänsterna är integrerade i avdelningens verksamhetssystem där alla ärenden hanteras. Ansökningarna kommer in direkt i systemet med kontaktuppgifter och bilagor.

– Vi kan dessutom kommunicera med kunden direkt från systemet, berättar Maria Wallgren. Det underlättar när vi har som ambition att bli bättre på återkoppling och berätta vilket som är nästa steg i processen. Det är förstås bra även för kunden att vi kan arbeta mer effektivt med hjälp av bra e-tjänster. Det leder på sikt till snabbare beslut, våra handläggare ges bättre förutsättningar att vara mer tillgängliga för våra kunder.

Du kan göra följande bygglovsärenden med hjälp av de nya e-tjänsterna:

  • Bygglov, rivningslov och marklov
  • Skyltar och ljusanordningar
  • Attefallsanmälan
  • Bygg- och rivningsanmälan
  • Installation av eldstad och rökkanal
  • Strandskyddsdispens
  • Förhandsbesked
Göran Kemi, tillförordnad chef på bygglovssektionen på Luleå kommun

Göran Kemi, tillförordnad chef på bygglovssektionen på Luleå kommun

Viktigt att söka i god tid och att skicka in en komplett ansökan med tydliga ritningar

Göran Kemi arbetar som tillförordnad chef på sektionen bygglov och han tipsar om hur du kan säkerställa ett så snabbt beslut som möjligt:

– Kom in med ansökan i god tid. Under sommaren är det många som vill bygga och därför kommer det flest ansökningar under våren, vilket gör att det kan ta längre tid innan du får ditt beslut. Skicka in din ansökan redan innan årsskiftet eller i alla fall i januari – februari så hjälper du till att sprida ut ärendena över året och du får ditt ärende handlagt snabbare.

– Det är också viktigt att din ansökan är komplett, se till att du har alla bilagor med din ansökan direkt du skickar in den, det kortar ner handläggningstiden. Dina ritningar ska vara tydliga och skalenliga. Då behöver vi inte begära in kompletteringar och du som söker kan få ett beslut snabbare, förklarar Göran Kemi som avslutning.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Lena Hedberg och Maria Wallgren

Foto: Pixabay, Göran Kemi

Logotyp