Efter avbrutna upphandlingar i februari, där anbuden för muddringsarbetena överskred budget, har Sjöfartsverket och Luleå Hamn nu beslutat om en optimerad farledsdesign som sänker kostnaderna, utan att minska farledens kapacitet eller säkerhet. Genom att justera det planerade fartygsdjupgåendet i sommarfarleden Sandöleden från 15,0 till 14,7 meter, samt anpassa farledens bredd, kan projektet effektiviseras ekonomiskt.
– Malmporten är avgörande för sjöfarten och industrins framtid i norr. Vi har arbetat intensivt med att hitta smartare lösningar som ger största möjliga nytta till lägsta möjliga kostnad. Nu tar vi nästa steg för att så snart som möjligt fortsätta arbetet, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket.
Anpassad för framtidens transporter
Den nya utformningen speglar förändrade godsflöden och transportbehov.
– Vi ser att transportbehoven förändrats i takt med ökad lokal förädling av råvaror vilket innebär att slutprodukten kan skeppas i något mindre men fler fartyg. Därmed minskar behovet av de allra största fartygen, så kallade Östersjömax, och en optimerad farledsdesign blir mer ändamålsenlig, säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.
Samtidigt kvarstår tidigare planerat djupgående på 13,5 meter i vinterfarleden Sandgrönnleden, och kajlängden i den nya djuphamnen optimeras till 825 meter – med bibehållet anläggningsdjup på 15 meter.
Nästa steg
Det gemensamma beslutet om den nya farledsutformningen innebär att planeringen kan gå vidare. En detaljerad tidplan tas fram under hösten 2025 för att påbörja upphandlingen på nytt.