Reguljär tågtrafik mellan Torneå-Haparanda 2026

Den finska regeringen har presenterat ett tillägg till budgeten för 2026 och avsatt 1,9 miljoner euro för att möjliggöra reguljär tågtrafik mellan Torneå och Haparanda. Trafiken för passagerare planeras att starta under 2026. Kommunerna längs Bottenviksbågen har drivit frågan aktivt sedan järnvägsförbindelsen öppnades i januari 2025.

Snart kan resenärer från Sverige och Finland njuta av den nya tågförbindelsen mellan Torneå och Haparanda.

Starten av tågtrafiken mellan Finland och Sverige innebär en stor fördel för hela Bottenviksvågen menar Mirja Vehkaperä, styrelseordförande för Bottenviksbågen rf och ordförande i Pohde Regional Council, tillsammans med Jukka Kujala, ordförande i Tornedalsrådets styrelse och stadsdirektör i Torneå.

Tågtrafikens start skapar en landförbindelse mellan Finland och Sverige och kommer att intensifiera kontakterna mellan våra länder på många sätt. Den ökar människors kontakter med grannlandet, stärker det ekologiska resandet, stöder regionens företag och underlättar arbetskraftens rörlighet över gränsen, betonar Mirja Vehkaperä som också är ledamot av Europeiska regionkommittén i ett pressmeddelande.

Europeisk trafikknutpunkt

Den nya järnvägsförbindelsen gör att Torneå–Haparanda, Tvillingstaden, nu får en allt starkare roll som en europeisk trafikknutpunkt även internationellt säger Tornedalsrådets styrelseordförande och Torneås stadsdirektör Jukka Kujala.
Förbindelsen är viktig inte bara för persontrafiken utan också för säkerheten och försörjningsberedskapen.

Kommunstyrelsens ordförande Daniel Smirat (S) är vice ordförande i Bothnian Arc. Han lyfter järnvägsförbindelsens betydelse för utvecklingen i hela Bottenviksbågen.
En robust och frekvent tågförbindelse stärker både näringslivet och människors möjligheter att röra sig över gränserna, och den fördjupar det gränsöverskridande samarbetet mellan våra länder. Dessutom bidrar satsningar på klimatsmarta lösningar som järnväg till att befästa Sveriges och Finlands position som föregångare inom hållbar mobilitet”, säger Daniel Smirat, kommunfullmäktiges ordförande i Luleå..

Daniel Smirat och Lena Ramström från Luleå kommun gläds åt den kommande gränsöverskridande trafiken.

Del av något större

Lena Ramström, infrastrukturstrateg på Luleå kommun sitter också i Bothnian Arcs Transport Forum.

Att Finland satsar på den gränsöverskridande trafiken hänger ihop med frågor om ökad säkerhet och beredskap, men är också en del något mycket större, det är en satsning på den Botniska korridoren, en del i det europeiska stomnät som knyter samman norra skandinavien med resten av Europa, som sträcker sig hela vägen från Helsingfors runt Bottenviken via Luleå och ända till Trondheim.

Mer persontrafik innebär möjligheter till en större rörlighet i regionen runt Bottenviken, vi är på hela sträckan mellan Skellefteå, Luleå, Haparanda och vidare till Torneå och Uleåborg ett pärlband av städer med totalt över 700 000 invånare, i förlängningen kan det betyda att vi närmar oss möjligheten att över dagen kunna ta tåget från Luleå till universitetsstaden Uleåborg.

Järnvägsbron mellan finska Torneå och svenska Haparanda.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text Alexandra Nyman Foto Haparanda stad

Logotyp