Robot AV1 – elevens ögon, öron och röst i klassrummet

För elever som missar långa perioder i skolan kan ensamhet och social isolering vara ett problem, med stora pedagogiska och sociala konsekvenser. Som en del i en helhetslösning för att eleven ska kunna komma tillbaka till klassen testar skolan nu robotteknik. 

Luleå kommun har tre robotar som testas i grundskolorna. Tekniken tar hänsyn till integritet; endast en elev kan ansluta i taget, skärmdumpar och inspelning är blockerade, ljud och video är krypterat, och både lärare och elever ser klart och tydligt när eleven är ansluten. Roboten kan även tas med på raster och utflykter. 

Anna-Karin Adamsson (till vänster) och Katarina Eriksson med Robot AV1, som placeras på den frånvarande elevens bänkplats. Eleven kan se, höra och tala genom roboten.

Goda resultat med robotteknik

Anna-Karin Adamsson, IT utvecklare i grundskolan, hörde talas om andra kommuner som använder den här tekniken och tyckte det var värt att testa. 

– Många skolor uppvisar goda resultat kopplat till roboten. Vi har ännu bara använt våra tre robotar i några månader, så vi kommer att göra en utvärdering lite längre fram, säger hon. 

Tekniken innebär att eleven kopplar upp sig mot roboten, genom en app (programvara) i en surfplatta eller mobil. Robot AV1 är placerad i klassrummet på den frånvarande elevens skolbänk. 

Via surfplattan kan eleven se genom robotens ögon, lyssna via robotens öron och tala genom inbyggd mikrofon. Eleven kan vrida på robotens huvud och titta runt i klassrummet, interagera med klassen och delta i undervisningen ungefär som om hen var där fysiskt. 

– Eleven kan delta på ett sätt som inte varit möjligt tidigare och tappar därigenom inte kontakten med klasskamraterna trots lång frånvaro, säger Katarina Eriksson, verksamhetsutvecklare på barn- och utbildningsförvaltningen. 

robot uttryck

Eleven kan ändra robotens ögonuttryck för att visa olika känslolägen. Till vänster visar ledsen och till höger visar fundersam.

När hjässan är blå så betyder det att eleven är med men vill vara passiv. Om eleven räcker upp handen pulserar hjässan i ett grönt sken. Om roboten är påslagen så visas det genom att det lyser vitt vid axlarna.

robot uttryck

Till vänster visar glad och till höger visar neutralt uttryck.

Olika orsaker till frånvaro

Det finns olika orsaker till långvarig frånvaro. Det kan vara sjukdom, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och andra faktorer som påverkar måendet. 

– Oavsett orsaken till frånvaro är målet alltid att eleven ska komma tillbaka till skolan, säger Anna-Karin Adamsson. 

När det gäller frånvaro, och särskilt vid långtidsfrånvaro, är elevhälsan alltid inkopplad. Ett team med olika kompetenser, exempelvis rektor, specialpedagog, kurator, skolsköterska och skolpsykolog jobbar för att möjliggöra elevens närvaro. 

Robottekniken skapar nya möjligheter

– Skolan är en viktig arena för barns sociala utveckling, vilket roboten kan bidra till. Tekniken gör det även möjligt att hänga med i skolarbetet. Exempelvis genom att delta i genomgångar, grupparbeten och redovisningar. AV1 är ett bra komplement och skapar nya möjligheter , säger Katarina Eriksson. 

FAKTA

  • Kommunen har tre robotar som testas i grundskolorna. 
  • Den kostar cirka 28 000 kronor att köpa in. 
  • Robot AV1 används i över 100 svenska kommuner.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Karin Kemi Foto: Susanne Lindholm

Logotyp