Säg hej-kampanjen får stort genomslag internationellt

Under november uppmuntras Luleåborna att heja extra mycket på varandra för att skapare ett trivsammare Luleå.
– Vi vill inspirera till ett vänligt och nära Luleå, som bygger det sociala kittet. Det gör att vi kan fortsätta vara en trygg och trivsam plats för oss som bor här och attrahera nya att flytta hit, säger kommundirektören Anna Lindh Wikblad om Säg hej-kampanjen  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.som uppmärksammats i brittisk, fransk, tysk, kanadensisk och sydafrikansk media.

Säg hej-kampanjen pågår under fyra veckor 2023 med start på Grannens dag 31 oktober och det vinkas extra mycket till varandra på Internationella hejardagen 21 november. Under kampanjen genomförs aktiviteter i gymnasieskolan. Kampanjen genomförs i samverkan mellan Luleå kommun och Lulebo. Annonseras också i sociala medier. Läs mer. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tyska ARD (Tysklands motsvarighet till Sveriges television) besökte nyligen Luleå för att göra ett reportage om Säg hej-kampanjen. Bild: Sanna Kalla.

En plats med högt socialt kapital kännetecknas av starka nätverk och hög nivå av tillit, förtroende och stöd mellan invånarna.

– Vi vill inspirera till ett vänligt och nära Luleå, som bygger det sociala kittet. Det gör att vi kan fortsätta vara en trygg och trivsam plats för oss som bor här och som attraherar nya att flytta hit, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör för Luleå kommun.

"Forskning visar att tunna band, det vill säga de ytliga relationerna mellan människor, är viktigare än man tror. De små vardagliga kontakterna i samhället har minskat och ersatts av tekniska lösningar. Därför är det extra viktigt att de tunna banden uppmärksammas. Att bli igenkänd och sedd gör att man känner sig bekräftad", står det om kampanjen på lulea.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

– Kampanjen syftar även till att stärka känslan av egenmakt hos oss som bor i Luleå, att jag faktiskt kan påverka trivseln i min stad genom ett enkelt hej. Det är såklart inte lösningen på allt, men ett hej kan göra stor skillnad, menar Åsa Koski, samhällsstrateg på Luleå kommun.

Kampanjen har blivit en riksnyhet i Sydafrika, omnämnd både i radio och första sidan i tidningen.

Att svenskar, som ofta betraktas som reserverade, uppmuntras i en kampanj att oftare säga hej till varandra har skapat intresse internationellt. Kampanjen har, förutom i svenska medier och Nyhetsmorgon, uppmärksammats i brittisk, tysk (Tagesschau Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.), kanadensisk, sydafrikansk, indisk och fransk media, bland annat i L'édition du soir. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Förra veckan var tysk press samt The Guardian på plats i Luleå för att göra ett reportage om kampanjen.

– Det är en trevlig bieffekt om kampanjen också kan påverka bilden av livet i norr – det är bara vädret som ibland är kallt, inte människorna. Det är kalla händer, men varma hjärtan, säger Anna Lindh Wikblad.

Säg hej-kampanjen handlar om att säga hej till varandra, här på bussen.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Malin Svedjeholm

14 november 2023

Uppdaterad 24 november 2023

Logotyp