En plats med högt socialt kapital kännetecknas av starka nätverk och hög nivå av tillit, förtroende och stöd mellan invånarna.
– Vi vill inspirera till ett vänligt och nära Luleå, som bygger det sociala kittet. Det gör att vi kan fortsätta vara en trygg och trivsam plats för oss som bor här och som attraherar nya att flytta hit, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör för Luleå kommun.
"Forskning visar att tunna band, det vill säga de ytliga relationerna mellan människor, är viktigare än man tror. De små vardagliga kontakterna i samhället har minskat och ersatts av tekniska lösningar. Därför är det extra viktigt att de tunna banden uppmärksammas. Att bli igenkänd och sedd gör att man känner sig bekräftad", står det om kampanjen på lulea.se. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
– Kampanjen syftar även till att stärka känslan av egenmakt hos oss som bor i Luleå, att jag faktiskt kan påverka trivseln i min stad genom ett enkelt hej. Det är såklart inte lösningen på allt, men ett hej kan göra stor skillnad, menar Åsa Koski, samhällsstrateg på Luleå kommun.