Utvecklingsalternativ 1 för skola och förskola
I utredningen har två alternativ tagits fram för förskolan respektive skolan. Barn- och utbildningsförvaltningen föreslår att beslut tas om att genomföra utvecklingsalternativ 1 för båda verksamheterna inför Barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott.
Alternativ 1 för förskolan innebär att Stenåsens förskola byggs om och utökas med en avdelning (och blir totalt 4 avdelningar) samt får en större utemiljö. Klippans förskola med 4 avdelningar läggs ned på sikt.
Ett önskemål framförs också om en framtida markreserv för ny förskola på Bergnäset, där placeringen som anges i första hand är ett område på Blockvägen. Utlokalisering av en ny förskola inom Sörbyarna ska utredas.
Alternativ 1 för skolan innebär att Bergskolan och Mandaskolan blir ett samlat skolområde som ska bestå av tre skolor för årskurs f-3, 4-6 och 7-9. Det innebär en om- och nybyggnation av Bergskolan som kommer innehålla årskurserna 4-6 och 7-9. Även skolgården behöver anpassas till de årskurserna. Mandaskolan renoveras till stora delar och inrymmer f-3. Även där anpassas skolgård för elever i årskurs f-3.
Hedskolans elever f-6 flyttas till Bergsskolans skolområde. Fritidshemslokalen i anslutning till Bergskolan rivs och marken tas i anspråk för en skolgård. Verksamheten flyttas till skolbyggnaderna. En ny idrottshall byggs och ersätter tidigare idrottshall inom det nya skolområdet.
Utredningen har genomförts i samverkan mellan Kommunstaben, Barn- och utbildningsförvaltningen, Kultur- och fritidsförvaltningen och Stadsbyggnadsförvaltningen -
Varför utvecklingsalternativet föreslås
Ur ett samhällsperspektiv är bedömningen att alternativ 1, förskola bidrar till stärkt service på landsbygden och att fler barn får närmare till förskola.
Utvecklingsalternativ 1, för skolan bedöms i högre grad bidra till målet om kommunens som attraktiv arbetsgivare, kompetensförsörjning och personalens arbetsmiljö. Ett samlat skolområde bidrar också till bättre tillgång till specialsalar, skolbibliotek och elevhälsa för eleverna.
– Alternativ ett är den som fått mest stöd från olika håll i utredningen och i de samråd som vi haft. Ett samlat skolområde kommer bland annat att underlätta i rekrytering av personal. Att skapa attraktiva tjänster är en högaktuell fråga inom utbildningsområdet idag, säger Maarit Enbuske, skolchef.
Alla utvecklingsalternativ innebär investeringar och kostnader för en utökad verksamhet. Utvecklingsalternativ 1 för både skola och förskola har visat sig i barnkonsekvensanalysen bidra mest till barns bästa och tillvarata deras rättigheter.
Dialoger med personal, vårdnadshavare och elever
När utredningen startade 2022 hölls dialoger med personal, vårdnadshavare och elever. Rapporten har även visats för samråd under september 2023. Under samrådet har vårdnadshavare och personal haft möjlighet att lämna synpunkter på rapporten och ställa frågor. Samrådet gav i stort en positiv bild av både process och framtagna förslag. Utvecklingsalternativ 1 skola förordades av personal och vårdnadshavare. Inga synpunkter om upptagningsområde Bergnäset eller en ny högstadieskola framkom under dialogen.