Spellansering av Luleåspel: "Språk, represesentation och vår lokala stolthet är viktig"

Förra veckan lanserades spelet ”Sliding into Luleå” – ett spel som både finns tillgängligt på fem språk (meänkieli, finska, svenska, nordsamiska och engelska) och bygger på ett unikt samarbete mellan BD Pop och Ebeneser. Elin Fagerlund Grunditz, VD på BD Pop, lyfter fram vikten av att kulturuttryck möts:

– Norrbotten har skarpa talanger både inom musik, spel och film. Om vi samarbetar mer och skapar riktiga projekt tillsammans, kommer det både höras och synas långt utanför regionens gränser – det gynnar alla.

"Sliding into Luleå" är ett Blamoramas tredje spel som blandar klassiskt plattformsspelande med en berättelse om vänskap, att orka, och hitta tillbaka till varandra. Spelet är en hyllning till Luleå, med olika besök på t.ex. Gråsjälören, Gammelstad och LTU.

Spelet är ett samarbetsprojekt mellan BD-Pop och Ebeneser där Blmaorama är projektägare. Projektet är finansierat av Längmanska företagarfonden.

Ladda ner spelet via Google Play eller Apple Store. Länk till annan webbplats.

Maya Umar och Ingrid Fridensjö

Maya Umar och Ingrid Fridensjös om tillsammans driver spelföretaget Blamorama Games i Luleå.

På Ebeneser kunde besökarna prova spelet, lyssna på BD Pops spelmusik och tävla om merch. En av spelets styrkor är flerspråkighet. Det erbjuds på svenska, engelska, nordsamiska, finska och meänkieli. Något som Ingrid Fridensjö poängtera är en viktig del i spelet:

– Språk, representation och lokal stolthet är centrala för oss. Att ge dessa språk en naturlig plats i sammanhang där de sällan syns eller hörs är otroligt viktigt, förklarar Fridensjö.

Ingrid Fridesjö berättar att spelet tagit ett och ett halvt år att utveckla och att teamet som jobbar med spelet är peppade att äntligen få lansera:

– Det har varit hektiskt men jättegod stämning, alla har varit så glada, säger Ingrid Fridensjö.

Från vänster Elin Fagerlund Grunditz VD på BD Pop, Katja Härkönen på Filmpool Nord och Ingrid Fridensjö VD på Blamorama games.

Elin Fagerlund Grunditz, VD på BD Pop, menar att samarbetet i Norrbotten skapar en synergieffekt:

– Norrbotten har skarpa talanger både inom musik, spel och film och kan vi börja samarbeta mer och hitta fler riktiga projekt tillsammans kommer detta synas och höras ännu mer ut i världen, det blir en vinst för alla, säger Elin Fagerlund Grunditz.

I spelet följer man en av huvudkaraktärerna som kämpar med utmattningssyndrom och får hjälp av en vän att hitta tillbaka, ett tema som sällan syns i spel men som här får ta plats:

– Det är viktigt att jobba med sociala ämnen, och det är även personligt. Jag har själv varit utmattad, och att förklara till sitt barn varför man är utbränd kan vara svårt, berättar Ingrid Fridensjö.

Fredrik Hansson på plats på evenemanget

Kommunalråd Fredrik Hansson var på plats vid lanseringen.

Luleå kommun medverkar i spelet genom marknadsföringsytor, och vid lanseringen fanns kommunalrådet Fredrik Hansson på plats. Han ser spelet som ett sätt att stärka bilden av Luleå som en attraktiv och kreativ stad:

– Det är ett häftigt initiativ där ett globalt spelbolag samarbetar med lokala företag och verksamheter, vilket skapar värdefulla synergier, säger Fredrik Hansson.

Han tror även att hur spelet kan engagera både unga och besökare.

– Det är roligt både för barn och unga att upptäcka Luleå på ett lekfullt sätt, men också ett kul och annorlunda sätt att visa upp staden för turister, säger Fredrik Hansson.

Katja Härkönen, som är konsulent för kortfiktion och dokumentärfilm på Filmpool Nord, berättar om hur språket var ett förslag de hade till spelet:

– Filmpool Nord arbetar ofta med filmproduktioner på minoritetsspråk och det kändes självklart att det här spelet också ska kunna spelas på minoritetsspråken. Det är nytt för Filmpool Nord att arbeta med ett spel, men ett spel är också en berättelse med en dramaturgi, säger Katja Härkönen.


DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Ida Lundh

Logotyp