Svenska för mammor - en plats för integration och samarbeten

Projektet Svenska för mammor är inne på sitt andra år och för mammorna som deltar är upplägget helt perfekt. 

Jag är så glad. Jag önskar att detta fanns när jag fick mina andra två barn. Jag vill komma hit varje dag. Jag hoppas att detta får finnas kvar för det är en jättefin plats, säger Natsnet Eyob.

Amanda Lanner och Natsnet Eyob som sitter och sjunger.

Det bästa för Natsnet Eyob är att hennes son Simon får träffa många andra barn på Mötesplatsen.

Ett glatt sorl hörs från rummet när dörren öppnas. Runt bordet sitter mammorna med sina barn och övar svenska tillsammans. En lite ovanlig syn i ett klassrum, men mammorna som deltar tycker att det är toppen. 

– Det bästa för mig är att mitt barn Simon får träffa många andra barn här. De kan leka tillsammans och jag kan lära mig svenska, berättar Natsnet Eyob som har gått på träffarna i två veckors tid. 

På andra sidan bordet sitter Laetitia Burdka, djupt koncentrerad på sina uppgifter. Hon och hennes familj flyttade till Luleå från Frankrike för två månader sen. Sonen går på dagis, men i väntan på att få en plats på SFI är hon på Svenska för mammor. 

– Jag tycker detta är ett bra alternativ eftersom väntetiden till SFI är lång. Detta var en bra möjlighet för mig att börja lära mig svenska. Min son fick snabbt en plats på dagis, men det känns tryggt att veta att jag kan ta med honom om jag skulle behöva, berättar hon.

kvinna som sitter ner vid ett bord och studerar.

Laetitia Burdka tycker det är en bra möjlighet att hon kan ta med sig sin son om det skulle behövas.

Projektet är inne på sitt andra år och startades för att Mötesplatsen för barn och föräldrar, Vuxenutbildningen och Rädda Barnen alla hade identifierat samma problem - att mammor hade behov av att lära sig svenska då de hoppade av SFI när de blev mammalediga.

– Många av mammorna som kommer hit har studerat SFI tidigare. Men när de får barn kan de inte längre gå till sina SFI-lektioner. Men hit kan de komma och ta med sig sin baby. Då kan de fortsätta med sin lästräning och prata svenska med andra, det är helt suveränt. De får även möjligheten att skriva sina SFI-prov här för att fortsätta sin SFI-utbildning, säger Åsa Furvall Oja som är SFI lärare. 

Anna-Sol Renberg som arbetar som projektledare för Svenska för mammor instämmer. 

– Från första början har vi fått deltagare och de är mycket nöjda och tacksamma för att det nu finns en möjlighet att studera svenska på en plats där man kan ta med sitt barn. Vi har låg tröskel, och satsar mycket på relationsbyggande. Man får börja direkt man kommer, och man får gå kvar tills man börjar SFI och har fått förskoleplats, eller börjar jobba, berättar hon. 

De olika verksamheterna har olika syften med projektet, men samma mål, att mammorna ska lära sig svenska och integreras i samhället. Träffarna har även lett till nya vänskaper.

– Jag träffar många människor här. Några kommer från mitt hemland Eritrea, några från Sverige, och några från andra länder. Det är jättekul, säger Nasnet Eyob. 

Detta är något de andra deltagarna instämmer om. 

– Jag har fått nya vänner här. Vi går ut och äter tillsammans och hittar på andra aktiviteter. Det är kul för både mig och min son. Min son trivs också väldigt bra på Mötesplatsen. Det är det viktigaste, att vi båda tris och fått vänner, berättar Layla Jemal som har gått till Svenska för mammor i fyra månader.

Natsnet Eyob med sin son Simon.

Natsnet Eyob önskar att Svenska för mammor funnits när hon fick sina andra två barn.

Utanför klassrummet är det full fart på de andra barnen och föräldrarna som besöker mötesplatsen ordinarie verksamhet, där Katarina Werndin och Susanne Morberg är förskolelärare. Mötesplatsen är en öppen förskola för alla barn mellan 0-6 år. Det är en plats där alla är välkomna att vistas i en miljö som uppmuntrar till lek och lärande.

– Vi på Mötesplatsen har ett uppsökande uppdrag. Vi vill att vårdnadshavarna ska bli intresserade av att söka förskoleplats till sitt barn. Detta gör vi genom att pratar om fördelarna för både barn och föräldrar med att gå i förskolan. En fördel är att barnen får det lättare i skolan om de fått med sig det svenska språket redan i förskolan. Att vara på mötesplatsen blir lite som en förinskolning till förskolan då barnen vänjer sig vi andra vuxna och barn. Detta ger även föräldrarna en förståelse för hur det är på förskolan, berättar Susanne Morberg.

Katarina Werndin instämmer och tillägger: 

– För många är det kanske inte vanligt att man lämnar bort sitt barn till främmande. Man kanske kommer från en kultur där man inte lämnar sitt barn till någon annan än mormor, farmor, morfar eller annan släkting. Men här får de se att det är bra bra här och då är nog förskolan det också. Tror inte vi haft någon som inte sökt in till förskolan efter det varit hos oss. 

Både Nasnet Eyob och Layla Jemal tror att att det kommer vara lättare med inskolningen till förskolan efter att deras barn varit på mötesplatsen. 

– Det är ju också som ett dagis. Allt som finns på ett dagis finns här. Barnen leker tillsammans, det finns förskolelärare som hjälper till här. Det är bra, säger Nasnet Eyob.

– Det kommer vara lättare att lämna min son på dagis sen när han är van, instämmer Layla Jemal. 

Layla Jemal har läst klart SFI och grundläggande undersköterska på vuxenutbildningen. Efter mammaledigheten kommer hon gå tillbaka till sitt jobb som undersköterska på ett vård- och omsorgsboende i Luleå kommun, men planen är att studera vidare. 

– Jag vill läsa klart gymnasiet och sen börja studera vid universitetet till sjuksköterska. Det är bra att jag under min mammaledighet kan komma hit för att hålla igång svenskan. När man är hemma tappar man så mycket. Hemma är det så mycket annat, men när man kommer hit kan man fokusera, berättar hon.

Kvinna som står och håller sitt barn.

Layla Jemal ska studera vidare efter föräldrarledigheten.

Att Svenska för mammor ligger i samma lokal som Mötesplatsen ser alla parterna som en stor vinst.

– Det är en stor vinst för alla här. Deltagarna kan skapa sig ett nätverk av föräldrar. Det underlättar språkinlärningen också att få träffa nya. Detta är något både inrikesfödda och utrikesfödda mår gott av. Det finns ett otroligt behov av ett nätverk, många blir väldigt ensamma under sin föräldraledighet, säger Katarina Werndin. 

Susanne Morberg instämmer och fortsätter:

– Vi ser det som en jättestor vinst när våra mammor från detta projektet kommer till Mötesplatsen och deltar i andra aktiviteter så som baybygrupper eller babymassage. Att de vågar ta steget från att ha varit i sin trygga grupp till att vara med i övrig verksamheten och delta. Det är vårt mål.

Amanda Lanner, aktivitetsledare på Rädda Barnen, förklarar att även för dem är verksamheten viktig. 

– Det är fantastiskt att se barnen växa och mammorna utvecklas, inte bara i sin svenska utan också i sin föräldraroll. Vi har en så fin gemenskap och en väldigt positiv stämning, både i arbetsgruppen och tillsammans med deltagarna. Alla är välkomnande, uppmuntrande och hjälpsamma. Det bästa med projektet att se alla nya vänskaper och gemenskaper som vuxit fram, när deltagare till exempel besöker Mötesplatsens ordinarie verksamhet eller finner varandra och börjar umgås på fritiden, säger hon och fortsätter: 

– Projektet är viktigt då det stärker deltagarnas delaktighet och inflytande i samhället på flera sätt. Mötesplatsen tillgängliggörs för fler som annars kanske inte hade hittat hit. Det skapar även en plats där mammorna får integrera med varandra och andra föräldrar, samtidigt som barnen får chansen att leka med andra barn och tillgång till fler trygga vuxna. Mammorna får dessutom kunskap om barnkonventionen och barns rättigheter genom de workshops som vi på Rädda Barnen håller, och vi når ut med vårt viktiga material.

Fem kvinnor i Mötesplatsens lokaler.

När mammorna kommer så möts de av förskollärarna Susanne och Katarina som jobbar på Mötesplatsen, aktivitetsledare Amanda från Rädda Barnen, SFI-läraren Åsa och projektledaren Anna-Sol.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Rebecca Hansson

Logotyp