För ungefär tolv år sedan blev Tim Foster, biträdande professor med fokus på platsvarumärke, kontaktad av Luleå kommun. Kommunen ville undersöka vad människor tycker om Luleå och om de kan tänka sig stanna här. Detta var starten på ett projekt där Luleåbornas känslor för Luleå undersöktes. Slutsatserna av projektet var att Luleå inte betraktades som en charmig, sofistikerad eller vänlig plats. Tolv år senare ska Tim Foster och hans forskarkollegor ännu en gång genomföra denna undersökning för att se hur bilden av Luleå har förändrats.
– Det ska bli intressant att se hur synen på Luleå har förändrats under det senaste decenniet, speciellt eftersom mycket har hänt i Luleå gällande stadens storlek, stadsplaneringen, men även stadens utseende och känsla, berättar Tim Foster.
Forskningsgruppen består, förutom honom, av Maria Ek Styvén, professor i marknadsföring med fokus på platsvarumärke, och Jeandri Robertson, biträdande professor med inriktning varumärken.
Ett samarbete mellan universitetet och kommunen
Precis som för tolv år sedan är projektet ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Luleå kommun.
– Inom forskningen är det viktigt att samarbeta med externa aktörer. Då kan vi sprida vår forskning lättare och forskningen gör mer nytta om den används utanför universitets väggar. Som forskare måste vi producera relevanta resultat som kan användas av organisationer. I det här fallet kommer den största vinsten för Luleå kommun vara att de får en bild av vad invånarna faktiskt tycker om Luleå när det gäller de känslomässiga faktorerna. Det är viktigt att veta hur dessa känslomässiga faktorer hänger ihop med deras avsikt att stanna i Luleå, berättar Maria Ek Styvén.
Resultatet från förra studien blev presenterat för Luleå kommun, media och företag. Tim Foster spenderade åtta månader med att åka runt och presentera studien och var ute nästan varje vecka. Resultaten var en bidragande faktor i stadens utveckling, tror han.
– Jag tror absolut att datan från studien hjälpte till att påverka utvecklingsprojekten i Luleå. Om vi inte sågs som charmiga eller sofistikerade utan slitstarka och robusta, vad skulle vi då göra för att bli mer charmiga och sofistikerade? Undersökningen var inte den enda anledningen till att projekt så som utvecklingen av Norra hamn genomfördes, men vi var en påverkande faktor. Dessa projekt har gjort staden mer sofistikerad och mer tilltalande, vilket har ändrat stadens image, säger han.
En chans att få sin röst hörd
Den här gången kommer enkäten vara digital och Tim Foster, Maria Ek Styvén och Jeandri Robertson hoppas på att så många som möjligt kommer delta.
– Luleå kommun kommer fatta bättre beslut om de ger medborgarna en röst i vad som händer med utvecklingen av Luleå. Det är människorna som arbetar, bor, går i skolan, uppfostrar sina barn och som investerar sin tid i platsen som skapar Luleå. De känner Luleås varumärke bäst. Vi vill att alla, oberoende av bakgrund, ska ha möjlighet att få sin röst hörd. Alla är viktiga och era röster påverkar vad som händer i Luleå. I förra undersökningen svarade 1800 respondenter, viket var 26 procent av de som fick undersökningen skickad till sig. Vi hoppas på att så många som möjligt även denna gång svarar på enkäten, säger Tim Foster.