”Ung i Luleå” knöt band med Murmansk

Just nu har Luleå kommun besök av en delegation från Ryssland. Besöket är en del av projektet Social Media for Youth Councils. Den ryska delegationen kommer från ungdomsverksamheterna i Murmansk.

Tillsammans med fritidsförvaltningen utbyter ryssarna erfarenheter kring att skapa meningsfull fritid för unga, samt hur sociala medier kan förbättra kommunikationen med ungdomar. Projektet om sociala medier i ungdomsverksamhet genomförs av Barents Road International Organisation och Murmansk ungdomshus. Det finansieras av Svenska institutet.

Representanter för Sverige och Ryssland

I röda soffan: Katarina Ekström - föreningen Sputnik, Frida Pettersson, fritidsförvaltningen, Maritha Meethz, vänortskommittén, Julia Ananjeva, ungdomsarbetare i Murmansk, Natalia Golubeva, Luleå kommun, Ekaterina Gavrilyk, Kulturhus för ungdom i Murmansk, Julia Shokhova, ungdomsarbetare i Murmansk, Maria Petrova, ungdomsorganisationen Dom Molodezhi. Stående: Jan Unga, Luleå kommun, Anton Komarov, ungdomsorganisationen Molodezh Zapolarja, Daniel Smirat, vänortskommittén, Nikolaj Parshin, undomsorganisationen Start och Åsa Lundmark, chef Ung i Luleå.

Nikolaj Parshin jobbar med ungdomsorganisationen Start i Murmansk och Julia Shokhova är ungdomsarbetare i Murmansk ungdomsråd. Det står klart att det är givande för besökarna att få tips och utbyte kring arbetet med unga, men att de mellanmänskliga relationerna är det mest betydelsefulla med besöket.

– Först och främst, vi är väldigt glada att få vara med här och att vi kan genomföra det här projektet tillsammans med Luleå kommun. Jag är väldigt glad att vi äntligen har en dialog. Vi väntar med spänning på att den svenska delegationen ska komma till oss i februari. Vi hoppas att samarbetet med Luleå kommun fortsätter, säger Nikolaj Parshin.

Har ni fått något utbyte av samtalen kring ungdomsverksamheten?

– Ja, vi har pratat en timme och ser redan att det är intressant. Man får tips om små praktiska saker man inte tänkt på. Det är ett intensivt program, där vi ska besöka olika verksamheter och se hur arbetet fungerar i praktiken. Vi kan kanske ta med oss något. Det var intressant att höra om mekverkstaden i Råneå till exempel. I vår ungdomsverksamhet Start kanske vi kan ta ett liknande initiativ tillsammans med ungdomsverksamheten i Murmansk, det var en tanke jag fick, säger Nikolaj Parshin.

Julia Shokhova beskriver hur det var att komma till Luleå.

– Jag upplever Luleå väldigt positivt. Vi kom hit på kvällen och fick se ”Luleå by night” och vi såg att det finns ett aktivt uteliv med kaféer och promenadstråk där ungdomarna kan vara. Det hade varit spännande att se en svensk delegation i Murmansk och visa staden för den. Imorgon ska vi träffa ungdomsrådet och lära oss mer om det arbetet, vi har ett motsvarande råd i Murmansk, säger Julia Shokhova.

Likheterna träder fram

Hans Larsson är fritidsledare i Luleå kommun och berättar för gruppen om allt kommunen gör. Likheterna träder fram mellan den ryska och svenska verksamheten. I båda städerna finns ungdomsgårdar, eller center som det kallas i Murmansk. I respektive stad använder man sociala medier för att kommunicera med unga och föräldrar och får anpassa sig efter vilket medium de olika grupperna använder.

Hans berättar om planerna för den nya mötesplatsen för unga i centrala Luleå.

– I den nya mötesplatsen för unga kommer vi ha kafé, en scen för musik och dans och studior för att göra podcast eller spela in filmer. Vi kommer att ha en greenscreen, säger Hans Larsson.

I Murmansk har de redan greenscreen. Det är en stor skärm som man kan använda vid filminspelningar.

Samarbetet mellan länderna går vidare med att planera en resa från Luleå till Murmansk, för ett utbyte om tjejverksamheten där tjejer i de båda länderna träffar varandra.

FAKTA

  • Den ryska delegationen är i Luleå 22 - 26 oktober
  • Projektet Social Media for Youth Councils drivs av Barents Road International Organisation och Murmansk ungdomshus
  • Projektet finansieras av Svenska institutet

Text: Malin Svedjeholm

Bild: Natalia Golubeva

26 oktober 2018

Logotyp