Utvärdering av gratis sommarlovsresor: "Uppskattad satsning"

Under våren blev det klart att barn och unga födda mellan 2005 och 2017 åker gratis buss med LLT och Länstrafiken under sommarlovet. Sommaren kom och gick, och nu har initiativet utvärderats.

Utvärderingen i siffror

  • Flest personer valde att använda ett fysiskt busskort framför ett digitalt.
  • Ansökningarna omfattade 52% av alla barn mellan 7 och 19 år inom Luleå kommun.
  • Åldersgruppen 11–16 år var den grupp som ansökte om flest kostnadsfria busskort i förhållande till totalt antal medborgare per ålderskategori.
  • Kostnaden för Luleå Lokaltrafik per resa var lägre. Antalet resor för Länstrafiken Norrbotten var färre. Utvecklingskostnaderna var något lägre än vad som budgeterats för.
  • Under juli 2024 ökade resor för barn upp till 19 år med 131% för Luleå Lokaltrafik (LLT) och 69% (Länstrafiken Norrbotten) jämfört med föregående år.
  • 20% av ansökningarna om gratis sommarlovsresor gällde barn inom Länstrafikens linjenät och 80% inom Luleå Lokaltrafiks linjenät. Det motsvarar den totala fördelningen av barn 7 – 19 år inom Luleå Kommun.
  • Totalt genomfördes 105 776 bussresor. 96% av resorna genomfördes inom Luleå Lokaltrafiks linjenät.
En röd LLT-buss kör på en bilväg.

Under juli 2024 ökade resor för barn upp till 19 år med 131% för Luleå Lokaltrafik (LLT), jämfört med föregående år.

105 776 – så många gratisresor gjorde Luleå kommuns barn och unga med LLT och Länstrafiken Norrbotten under sommarlovet. Utvärderingen som kommunen och de två bussbolagen genomfört visar att fler barn och unga åkte buss än tidigare år. Fredrik Hansson (S), vice ordförande i kommunstyrelsen, ser positivt på resultatet:

– Jag är nöjd med att fler ungdomar valde att åka buss än förra året. Det är tydligt att gratis busskort har utnyttjats av flertalet och att det har varit en uppskattad satsning.

Han fortsätter:

– Jag har bara fått positiv feedback kring denna satsning. Många medborgare har sagt att det är kul att vi satsar på ungdomar.

Fler åkte med LLT

Enligt utvärderingen gällde 20% av ansökningarna om gratis sommarlovsresor barn inom Länstrafikens linjenät och 80% Luleå Lokaltrafiks linjenät. Trots de kontrasterande siffrorna så väcker de ingen förvåning hos Bertil Bartholdson (V), ledamot i kommunfullmäktige och ordförande i bussbolaget LLT:

– 80 procent av apparna som laddats ner är inom LLT:s linjenät och 20 procent i länstrafikens nät. Det motsvarar befolkningsfördelningen. Däremot är användningen mycket flitigare inom LLT:s nät. Det kan bero på att det är lättare att göra en kort resa inom stan eller inom stadsdelen. Men mest tror jag att det handlar om att LLT:s utbud är större. LLT trafikerar från tidig morgon till sen kväll i hela stan, det gör man inte ute i byarna, där har man helt enkelt färre turer som man kan utnyttja appen på.

Det blev billigare än den satta budgeten. Varför?

– Det handlar om att det inte var lika många som åkte som vi hade trott. Det är alltid svårt att uppskatta första året. Men jag tror att vi kommer ha fler som nyttjar det nästa år. Sen kommer det bli lättare att sätt mer exakt budget när vi vet mer hur det nyttjas, säger Fredrik Hansson.

Bertil Bartholdson har kommit till samma slutsats:

– Resandet gick upp i målgruppen men inte lika mycket som vi budgeterat. Vi hade anslagit 3,3 miljoner, kostnaden totalt blev 1,8 miljoner. Jag tror att det beror på att det alltid tar några år innan alla hakar på nyheten.

Sagan om gratis busskort fortsätter, berättar Fredrik Hansson. En budget finns även för nästa sommar:

– Det är ett treårigt projekt och tanken är att vi kör samma nästa år och förhoppningsvis är det mer känt då och fler som nyttjar bussåkandet.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Josefin Högström

Bild: Frank Rizo

Logotyp