Vartlulea.se – nu även som film 

I samma veva som Luleå kommun bygger om sin webbplats lulea.se till en renodlad servicewebb utvecklas vartlulea.se där kommunen i fortsättningen samlar sitt nyhetsmaterial. Nu utökas kommunens nyhetsförmedling även med en playkanal.

Playkanalen samlar filmade nyheter och berättelser som XOXO-filmerna på ett och samma ställe. Det innebär att kommunen inte längre är bunden till att publicera rörligt material på exempelvis youtube, där man inte kan styra vilka annonser som länkas till kommunens material.

vartlulea.se/play är adressen för filmer från Luleå kommuns verksamheter och bolag.

– När vi startade vartlulea.se hade vi som mål att når en yngre målgrupp än de som läser papperstidningen. En tredjedel av de som läser webbtidningen vartlulea.se är mellan 18 och 34 år. Nu utvecklar vi nyhetsförmedlingen ännu mer i och med allt fler tittar på rörligt material, säger kommunikationschef Roger Jönsson.

Smart sätt att nå unga

85 procent av internetanvändarna tittar på film och video, enligt undersökningen Svenskarna och internet 2018. Framför allt unga mellan tolv och 25 år tittar dagligen på video och film på internet.

Utvecklingen av playkanalen har kostat 110 000 kronor i engångskostnad. Driften sker internt. Sedan tidigare har kommunikationskontoret lagt ner webbplatsen lulea.nu vilket inneburit en årlig besparing på 240 000 kronor.

FAKTA Vårt Luleå

  • Papperstidningen kommer ut med en upplaga på 41 500 ex fyra gånger om året.
  • Webbtidningen vartlulea.se startades för snart ett år sedan.
  • Vartlulea.se/play är det nyaste tillskottet i kommunens nyhetskanaler och samlar filmade nyheter från Luleå kommun och dess bolag.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Katja Güth Laitila

Foto: Luleå kommun

Logotyp