Vad undervisar du i?
– Jag undervisar i dans och svenska på Estetiska programmet.
Hur länge har du jobbat i Luleå kommun?
– Sedan hösten 2004. Jag har även själv varit elev här och tog studenten från dansinriktningen på ES 1999. Så jag brukar skoja om att jag nästan känner mig som en del av inredningen på Dansmagasinet.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Mötet med eleverna, utan tvekan. Att få undervisa dem i mina två favoritämnen och vara med på deras utvecklingsresa under gymnasietiden är sannerligen givande. Dessutom får även jag lära mig så mycket. Ungdomar är verkligen både kloka och generösa.
Hur har corona-pandemin påverkat jobbet?
– Det var en riktig utmaning att undervisa på distans, särskilt i dansämnena. Nu hade vi tur och fick, efter en minst sagt knepig tid, återigen ha delar av dansundervisningen inne på skolan. Så på det stora hela gick det förvånansvärt bra ändå. I övrigt har det kanske svåraste varit att organisera rättssäkra examinationer på distans. Det krävdes mycket huvudbry och kollegialt samarbete innan vi lyckades knäcka några riktigt goda lösningar.
Du har nyligen debuterat som författare, hur känns det?
– Surrealistiskt och alldeles fantastiskt roligt! Det känns fortfarande overkligt att Befriaren nu finns ute i handeln, dessutom i alla format. Det har varit och är fortfarande en mycket rolig resa. Jag träffar många nya människor och får lära mig så mycket. Dessutom får jag prata om litteratur på ett för mig nytt sätt. Det är spännande och givande på alla sätt och vis. Härnäst väntar Bokmässan i Göteborg där jag ska deltaga, något jag givetvis ser mycket fram emot.
Hur är det att kombinera läraryrket med författaryrket?
– Jag skrev boken i absolut hemlighet och jobbade samtidigt heltid. Nu är jag i full färd med att skriva uppföljaren och har därmed gått ner i arbetstid. För mig fungerar det bäst om jag är lärare vissa dagar i veckan och författare de övriga. Allt känns möjligt så länge jag har viljan, strukturen och framförhållningen. Så än så länge tycker jag att det går alldeles utmärkt att kombinera lärarjobbet med skrivandet.