När bilen kom till Luleå

Den första bilen som syntes i Norrbotten kom sommaren 1903. Det var amerikanen Charles Glidden som tillsammans med sin fru, chaufför och tolk reste genom Sverige i en bil med 16 hästkrafter. Fyra år senare var grosshandlare Carl Brandfors i Luleå först ut i länet att köpa bil.

Vid den här tiden var det häst och vagn som gällde. Bilar, eller automobiler som de då kallades, var sällsynta. Det var en stor händelse i byarna om en bil körde förbi. 1910 fanns det drygt 1 000 bilar i Sverige och de ägdes av förmögna personer som direktörer, brukspatroner och läkare.

Storgatan på 1930-talet med Stadshotellet till vänster och Riksbankshuset till höger. Allt fler bilar började synas på gatorna. Till höger har en buss med släpvagn anlänt med passagerare. Den lastbil som står uppbackad mot bussen ägdes av firman AB Henning Nyberg. Under andra världskriget blev firmans alla bilar uttagna till krigsmakten utom denna lastbil av märket Chevrolet. AB Henning Nyberg fick den omgjord till elbil och använde samtidigt hästar som ersättning för övriga bilar. Foto: Gustaf Holmström.

Även Luleås första bilägare Carl Brandfors var en framstående man. Han satt bland annat i Luleås stadsfullmäktige och ägde flera fastigheter och företag, som till exempel AB Carl Brandfors Järn & Maskinaffär. I två år var Brandfors den enda i stan med bil.

1909 var bokhållare Ivar Liljebäck och konsul Christian Wilhelm Jäger näst på tur bland välbärgade Luleåbor att skaffa bil. Jäger utmärkte sig dessutom genom att köpa ytterligare en bil två år senare. 1915 byggde en av Luleås åkare det första bilgaraget i stan. Det låg i kvarteret Vargen, vid Magasinsgatan.

Regler för automobilen

För att hålla ordning på den svenska biltrafiken fanns en automobilstadga. Den slog fast att i stad eller tätbebyggt område fick en bil inte fick köra fortare än 15 km/h. Om det var dagsljus vill säga. I mörker eller dimma var det 10 km/h som gällde.

I stadgan stod också att alla bilar skulle ha registreringsskyltar som inleddes med länsbokstäver, där BD var beteckningen för Norrbotten.

Vintervägarna orsakade problem

Bilen blev alltmer populär. I Smedsbyn köpte Elfrid Johansson 1921 en så kallad T-Ford. Forden var uppskattad av byborna och ett av söndagsnöjena var en biltur genom byn till priset 25 öre.

Bilen gick främst under sommartid, eftersom vägarna under vintern endast plogades med häst och träplog. En vinterväghållning som inte var anpassad för biltrafik. Det hjälpte inte ens med snökedjor på bilen. Johansson gjorde till och med försök med hemmagjorda medar under bilens framdäck, utan större framgång.

Kriget stoppade tillfälligt bilens utveckling

I slutet av 1939 fanns det 249 000 bilar i Sverige. Men hästens tid var ännu inte förbi då andra världskriget tillfälligt satte stopp för bilens utveckling. Dels på grund av bensinransoneringen, dels då många bildäck samlades in för militärt bruk.

Under 1950- och 60-talet började bilen bli en naturlig del av samhället och fanns snart i nästan varje familj.

Bil i Luleå i början av 1920-talet.

En handelsresande med chaufför har parkerat på Rådhustorget framför Domkyrkan i Luleå i början av 1920-talet. Bilens registreringsnummer, T 575, visar att ägaren bodde i Örebro län. Observera verktygslådan på bilens fotsteg. Foto: Henny Tegström.

FAKTA

  • Den allra översta bilden visar amerikanen Charles Gliddens bil, den första automobilen på länets vägar som passerade Strömsund utanför Råneå den 21 juli 1903. Bilen förbrukade tre liter bensin per mil. Enligt uppgift tog sträckan Umeå–Skellefteå fem timmar och 40 minuter. Foto: Agabus Björk.
  • Källa: Luleå kommuns stadsarkiv, Norrbottens museum samt boken ”Minnen från en by – Smedsbyn”.
  • Se fler historiska bilder i Luleå kommuns historiska bildarkiv. Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Susanne Lundblom

Foto: Luleå Stadsarkiv

Logotyp