Öppen gemenskap i Ersnäs

Jessica Rohdin flyttade tillsammans med sin man Edvin och deras barn till Ersnäs i december 2018. Familjen hittade sitt drömhus – ett charmigt 1930-talshus – när de letade efter mer plats och närhet till både natur och service.

Jessica Rohdin skapar med sönerna Erik, 10 och Robin, 7 i huset som ligger ett stenkast från byskolan. I familjen finns även maken Edvin och dottern Viola, 3 år.

– Vi blev helt förälskade i huset och byn. Här finns skola och förskola nära, och det ger oss ett bra liv, säger Jessica.

Till vardags är Jessica doktorand inom design vid Luleå tekniska universitet. Hon har en bakgrund inom kognitionsvetenskap och hennes forskning handlar om hur design kan bidra till samhällsutveckling. I ett projekt på Hertsön fick exempelvis femteklassare utforska sina skolvägar genom så kallade ”sinnespromenader”, där de beskrev ljud, dofter och upplevelser, vilket har bidragit till kommunens arbete för en tryggare och mer inbjudande skolväg.

När familjen kom till Ersnäs i december, mitt i småbarnsåren, kunde det ha varit svårt att hitta in i gemenskapen. Men byaföreningen såg till att de kände sig välkomna.

– Vi fick reflexvästar och blev intervjuade i Ersnäsbladet. Det kändes väldigt fint, berättar Jessica.

Byaföreningen och idrottsföreningen är nav i byn och ordnar allt från midsommarfirande och Ersnäsdagen till marknader och gemensamma aktiviteter. Under pandemin skapades en ny tradition – en spökvandring till Halloween som idag lockar över hundra barn.

Mamma och två barn i ett växthus

Jessica Rohdin plockar tomater med sönerna Erik och Robin. I växthuset ute på tomten kan familjen förlänga odlingssäsongen även inpå hösten.

Skolan och förskolan får särskilt mycket beröm.

– Pedagogerna är otroliga, de är aktiva och hittar på roliga saker som ”kompisskuggan”. Många barn går också på fritids, säger Jessica.

Byn har flera mötesplatser: torget där firanden hålls, Ralph Lundstens-gården med quiz och marknader, utegymmet i Gläntan, vandringsleden på Hemberget och byalokalen Ankaret. Här möts både unga och äldre.

Jessica själv är sekreterare i byaföreningen och drivs av ett stort engagemang för hållbarhet och återbruk.

– Jag älskar återbruk och hållbarhet. Därför har vi klädbytardagar och byaloppis. Det är bara att köra, byaföreningen är väldigt öppen, säger hon.

Personer sitter runt ett bord

Ersnäs hembygdsgrupp bevarar byns historia genom skrifter, bilder, släktforskning och träffar där det pratas lulebondska. Från vänster: Erik Skoglund, Lars Åström, Asta Palmgren och Leif Lundström.

Ersnäs historia lever

Dåtid och nutid möts runt kaffebordet i byalokalen Ankaret. Här delar hembygdsgruppen med sig av minnen, skrönor och släktforskning som knyter bybor i Norrbotten till amerikanska ättlingar – samtidigt som de vårdar den nästan bortglömda lulebondskan.

Runt bordet i byalokalen sitter Asta Palmgren, Leif Lundström, Lars Åström , födda och uppvuxna i Ersnäs, samt Erik Skoglund från grannbyn Vallen.

Hembygdsgruppens gemensamma intresse är att bevara och utforska byns historia: gårdar, släkter och den bondska dialekten. När det gäller släkforskning är det nästan lättare att säga vilka som inte är släkt med varandra i Ersnäs än vilka som är det, enligt gruppen.

– Cykeln kom lite sent hitupp, säger Asta Palmgren och menar att det var mer praktiskt att träffa någon i samma område.

Historiskt var Ersnäs en bondby med verksamheter som såg, smed och mejeri. I dag är byn mer modern – de flesta har sina jobb i andra delar av kommunen.

– Ersnäs är en sovby, säger Lars Åström lite skämtsamt, och syftar på att pendlingen har ersatt det lokala arbetet.

Gruppen arbetar just nu med en ny bok om Ersnäs. Släktforskning är en viktig del. Erik Skoglund har kunnat spåra utvandrare från byn till amerikaner som fått se foton på sina anfäder.

Ett runt bord med dokument

På www.ersnas.se kan du läsa LeifLundströms texter om byns historia.

Ett annat hjärteprojekt är att hålla liv i den gamla dialekten, lulebondskan. Asta och Leif har ordnat bondskakvällar där man samlas för att minnas och tala på dialekt.

– Jag är lite nördig på det, säger Asta.

Lars Åström berättar att myndigheterna tidigare avrådde föräldrar från att prata bondska med sina barn, vilket bidragit till att dialekten nästan försvunnit i Luleå. Men genom träffarna får den chans att leva vidare.

Ersnäs historia är fylld av både dramatik och skrönor. I Leif Lundströms släktled finns den mytomspunne ”Ersnäsbaronen” Claes Lybecker, en friherre och militär från södra Sverige som på 1800-talet blev jordbrukare i byn. Enligt ryktet bytte han bana på grund av kopplingar till mordet på Gustav III – men det är kanske mest hörsägen.

För Asta blir kontrasten mellan dåtid och nutid tydlig. Hon minns sin barndom med kor och lantbruk, och småskrattar åt sitt barnbarns fråga:

– Mormor, minns du dinosaurierna också?

Utvecklingen i byn, liksom i hela samhället, har varit hisnande bara under en eller två generationer.

ORD PÅ LULEBONDSKA

lis de – så bra för dig

Fanött – onödig, fåfäng

Jåka, neett – nyis endast på hösten

Goorm – smutsa ner sig

Kreper – krevera, explodera

Tjåma – svammel/svamla

lkeli – artig, väluppfostrad

Beknöoteli – sinnrik

Farkont – sällsynt

Skrevlen – händer

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Malin Svedjeholm

Foto: Tomas Bergman

Logotyp