Namn: Birgitta Bergvall-Kåreborn
Nu: Rektor på Luleå tekniska universitet
Då: LTU-student i systemvetenskap.
Hur ska ni fira?
Vi smygstartar med ett digitalt firande under våren 2021 genom att lyfta vår historia.
Vi hoppas kunna ha en ordentlig invigning av vårt 50-årsfirande under hösten 2021, förutsatt att vaccinering får pandemin att vika, på alla våra fyra universitetsorter. Därefter är planen att fortsätta med festliga arrangemang ända in på våren 2022, där medarbetare, studenter, vänner till universitetet och allmänheten kan delta.
Vad betydde Luleå tekniska universitetet för Luleå som stad när det etablerades?
Ända sedan 1950-talet hade det diskuterats att Sverige skulle få fler tekniska högskolor. Att en av de kom att hamna i Luleå var självklart mycket betydelsefullt redan då. Men det har också format och förändrat Luleå, och hela regionen, från 1970-talet och framåt. Under åren har cirka 40 000 civilingenjörer, ekonomer, lärare, musiker och sjuksköterskor och andra yrkesgrupper utexaminerats från Luleå tekniska universitet. Universitetet har starkt bidragit till kompetenshöjningen inom vår region och därmed till den tillväxt som skett.
Vad betyder LTU för Luleå som stad idag?
Vi bidrar till inflyttning av yrkesverksamma, och till ett ständigt inflöde av unga människor. Samtidigt är vi en stor arbetsgivare med runt 1700 anställda, varav majoriteten finns i Luleå.
Hur har Luleås utveckling som stad påverkats av att universitetet finns här?
Luleå som stad har förändrats från macho-industristad till high-tech-universitetsstad. Våra forskare, doktorander och studenter har bidragit till utveckling och tillväxt av företag och samhälle. Vi har genom vår högkvalitativa forskning, utbildning och vårt varumärkesarbete bidragit till att öka attraktionen för regionen och Sverige.
Hur har LTU utvecklats om ytterligare 50 år, tror du?
Vår uttalade ambition är att bidra till att lösa samhällets globala utmaningar. Redan på 1970-talet hade vi ett brett perspektiv på utbildningsbehovet hos framtidens ingenjörer, med samhällsvetenskapliga kurser inlagda i de traditionella ingenjörsutbildningarna. Det innovativa tankesättet har vi fortsatt anamma inom både utbildning och forskning. Vår vilja och förmåga till samarbete – internationellt, nationellt och regionalt – ger oss förutsättningar för att befinna oss i världsklass och fortsätta forma framtiden under de kommande 50 åren. Och förhoppningsvis ännu längre!