Luleå kommun bjöd i oktober in tävlingsteam till en markanvisningstävling med syfte att få fram förslag för att utveckla kvarteret till ett hållbart och innovativt blandkvarter. Fastigheten ligger i Norra hamn, där det tidigare fanns lokaler för räddningstjänsten och SOS Alarm. Verksamheterna har flyttat till Risslan och nu är ett av Luleås mest attraktiva läge tillgängligt för blandad bebyggelse med bostäder och kontor.
– Kvarteret Bävern har ett otroligt fint läge i centrum av Luleå. Det ligger mellan två av våra mest kända och uppskattade byggnader, Kulturens hus och Pontusbadet, och utgör en del av vattenfronten och siluetten mot Norra hamn. Vi har startat den här tävlingen för att få in nytänkande och kreativa förslag som leder till att vi kan utveckla staden ihop med en aktör som vill detsamma, säger stadsarkitekten Mia Persson.
Kriterierna för bedömning
Fem team var inbjudna i markanvisningstävlingen, fyra förslag lämnades in. Förslagen visas anonymt och bedöms av en jury som består av sju medlemmar. I juryn ingår utöver kommunens tjänstepersoner även tre externa medlemmar som bland annat tillför medborgarperspektiv och internationellt perspektiv.
Juryn kommer att titta efter hur väl förslagen löser tävlingsuppgiften. Bedömningen kommer att ske utifrån fyra kriterier:
- Hållbart och innovativt
- Väl gestaltat och identitetsskapande
- Levande och väl integrerat
- Genomförbarhet
– Vi har sagt att vi vill se bostäder och centrumverksamhet på platsen. Vi vill också se god arkitektur, kultur, platser, grönska och framför allt människor när det väl är byggt. Så det vinnande förslaget måste lyckas med alla parametrar och erbjuda den bästa helhetslösningen; att skapa en bra miljö där nutida och framtida Luleåbor kommer att trivas, säger Mia Persson.
Under perioden 22 december till och med sista januari ställs förslagen ut i en liten utställning vid stadsbiblioteket samt i sin helhet på webben www.lulea.se/markanvisning-bavern Länk till annan webbplats.
Förslag på vinnare presenteras i februari och beslut fattas av kommunstyrelsen.