Luleås hamn blir Sveriges näst största
En del av satsningen är Luleå Industripark som består av det redan etablerade industriområdet på Svartön och en ny del på Hertsöfältet som ansluts av en bro. Här pågår ett febrilt arbete för att dels etablera en ny djuphamn med en helt ny kapacitet att ta emot stora fraktfartyg, från 55 000 ton till 160 000 ton. Dessutom ska de nya industriernas behov av nya anläggningar tillgodoses med allväderterminaler och tempererade lagerlokaler, så kallade Coils-hotell.
Anders Dahl, vd, Luleå Hamn:
– Fullt utbyggt ökar vi kapaciteten för godsvolymen fyra gånger och blir faktiskt Sveriges näst största hamn efter Göteborgs Hamn. Första steget är muddringen av farleden till 15 meters djup som startar 2024, den så kallade Malmporten.
En möjlighet att utveckla Luleå för kommande generationer
På Luleå Industripark planeras det just nu för LKAB:s nya satsning LKAB ReeMAP som ska utvinna sällsynta jordartsmetaller och fosfor. SSAB planerar ett nytt fossilfritt stålverk. Dessutom ett flertal nyetableringar som till exempel Talga som ska tillverka batteri-anoder och Grupo Fertiberia som satsar på att bygga en stor konstgödselfabrik. Sammantaget handlar det om satsningar på cirka 70 miljarder.
Satsningen ska etablera 1 500–2 000 nya jobb direkt i industrin och kringeffekterna prognosticeras bidra med ännu fler arbetstillfällen.
– Vi får nu en unik möjlighet att utveckla Luleå för kommande generationer. Ett Luleå med helt nya möjligheter till spännande karriärer och innovativ utveckling. Vi vill inte missa den här chansen, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör, som leder arbetet med samhällsomställningen, där arbetet med de nya industriernas behov bara är en del. Här handlar det även om nya bostäder, vägar och tillhörande service.
Bara på Hertsön planeras det just nu för ny skola, ny sporthall, nytt badhus, nytt bostadsområde med cirka 2 000 bostäder och ett nytt industriområde som en del av Luleå Industripark.