Så jobbar kommunen med att attrahera
personal till Luleå

För att lösa kompetensutmaningen går kommunen lite olika vägar: Man jobbar lokalt med de kompetenser som redan finns och nationellt på olika event i Stockholm. Men nu siktar man även på kontinenten. För första gången är kommunen med på den stora migrationsmässan i Holland.

För att ta tillvara kompetensen som redan finns i Luleå arrangerade kommunen i höstas två rekryteringsmässor där flyktingar från Ukraina träffade utvalda arbetsgivare. Där fick 33-åriga Tanya Seroshtan sitt jobb som städare i ett internationellt team på hotell Savoy.

en ung kvinna med en vagn och städverktyg

Tanya Seroshtan kom med två barn och sambo till Norrbotten. ”Jag älskar verkligen Luleå, vi vill stanna här.”

När Vårt Luleå träffar henne har hon precis gjort klart ett rum på hotellet. Även om hon har svårt med engelskan, har hon lätt att öppna sig. Hennes kollega Lea från Slovakien tolkar åt oss.
Tanya kom till Luleå i maj 2022, bara några månader efter Rysslands fullskaliga invasion i Ukraina. Hon flydde från hemstaden Dnipro i östra Ukraina via Polen till Sverige, först Stockholm, sedan Boden och Råneå.

två kvinnor sitter i ett hotellrum

Marleéne Otmalm (till höger) blev Tanyas chef efter att de möttes på en rekryteringsmässa.

Det var Marleéne Otmalm som rekryterade Tanya. Marleéne är sedan ett år tillbaka ansvarig för hotellets städavdelning där medarbetarna har tio olika nationaliteter. De kommer bland annat från Ukraina, Nigeria, Slovakien, Thailand.

– Med Tanya kände jag direkt: att det här blir bra. Hon är glad, positiv, ärlig och har en stark vilja och det visade sig att hon var ett guldkorn. Det är viktigt att våra medarbetare sätter guldkant på
gästernas tillvaro.

Vara ödmjuk och flexibel

Mellan utcheckning och incheckning är det ibland bara tre timmar, så det gäller att vara snabb och flexibel. Marleéne har lärt sig att anpassa sig även till personalens förutsättningar med ibland bristande språkkunskaper.

Vilka råd ger Marleéne andra arbetsgivare som söker personal?

– Du ska vara ödmjuk inför folks behov. Och gå på rekryteringsmässor, det är mycket enklare att
möta rätt personer.

man och kvinna på en gata i Luleå

Björn Markinhuhta och Monica Barck Flygare från Luleå kommun jobbar brett med att attrahera kompetens till Luleå. "Nu har vi världens chans att lyfta regionen som en attraktiv plats."

Monica Barck Flygare från kommunens arbetsmarknadsavdelning har tillsammans med kollegor och Arbetsförmedlingen ordnat två rekryteringsmässor i höstas. Det bjöds in företag
med rekryteringsbehov och personer som sökte jobb.

– Det ska inte vara för många deltagare, det blir lätt för stort och svårt att få kontakt. Mitt motto på jobbet är att allt handlar om att bygga och vårda relationer. Vi som kommun behöver ha
goda relationer till näringslivet, säger Monika Barck Flygare.

Behovet av att rekrytera är stort

Tusentals går i pension de närmaste åren, därtill behövs arbetskraft till de nya jobben inom den gröna industrin. Och även om jobben finns så är frågorna kring familj och skolan minst lika viktig för potentiella inflyttare.

Kommunens arbetsmarknadsförvaltning jobbar alltså på olika plan; utöver det lokala arbetet och nationella event för att locka t ex hemvändare tillbaka, väljer man nu även en strategisk inriktning mot den internationella marknaden. Närmare bestämt Holland:

– Holland har en tradition att ordna mässorna och en kultur att underlätta för folk att komma ut i världen. Här jobbar vi tillsammans med andra aktörer inom projektet Northern Sweden Green Deal för att marknadsföra Luleå och Norrbotten på den stora migrationsmässa Emigration Expo,
säger Björn Markinhuhta på arbetsmarknadsförvaltningen.

FAKTA

  • 51 000 personer behöver rekryteras till Norrbotten fram till 2030 på grund av pensionsavgångar, 15 000 i Luleå. Därtill kommer behovet av arbetskraft till alla investeringar.
  • Bara Luleå kommun behöver rekrytera 1 300 nya medarbetare under 2023.
  • Kommunen ska växa till 100 000 invånare senast 2040.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Katja Güth Laitila

Bild: Magnus Stenberg

Logotyp