Så utvecklas Luleå som evenemangsstad – ”Många visar stort intresse”

Nederländska vintersporttävlingen Schaatsen Grand Prix, nordiska Finnkampen och svenska SM-veckan, julkonserten i Gammelstads kyrka och Antikrundan är alla exempel på evenemang som valt Luleå. För ett par veckor sedan var det hundsporten Agility som lockade hundratals hundintresserade besökare när tredagarstävlingen Luleå Open arrangerades.

Arrangören Markus Lindgren berättar varför de valde att hålla tävlingen här:

– Luleå är vår hemstad och vi ville skapa ett evenemang som lockar internationella agilityvärlden till norra Sverige och som håller minst lika hög klass som de gör på de bäst arrangerade tävlingarna i Europa. Vi valde specifikt Bergnäset på grund av närheten till flygplatsen och det starka engagemanget från Bergnäsets AIK.

Fyra personer på Luleå open som ser glada ut.

Luleå Open lockade internationella deltagare med 300 tävlande hundar fördelade över totalt 1000 starter.

Luleå Open innebar ca 1 800 gästnätter som inte bara bjöd på norrsken utan också genererade värde för staden på drygt 2 miljoner kronor.

– Nästa år tror vi att vi kan femdubbla antalet internationella tävlande och dubblera totala antalet tävlande. Om förutsättningarna finns vill vi också göra ett vinterevent, säger Markus Lindgren.

Birgit Öhlund är Affärsutvecklare Evenemang på Luleå Business Region. Hon leder arbetet med att sälja in Luleå som evenemangsstad.

– Vi utgår från att hitta en bredd som lockar fler målgrupper. Det ska finnas något för alla. Luleå har unika förutsättningar i och med sitt strategiska läge nära flygplatsen, en levande stadskärna med naturen runt hörnet, fina arenor och ett varmt värdskap. Tack vare vår geografiska position med ett växlande klimat kan vi även använda naturisen som en arena.

Stora evenemang ger intäkter

Stora evenemang bygger stolthet hos invånarna och har ett PR-värde för staden. För hotell, anläggningar, butiker och restauranger betyder de pengar in – fler att anställa och mer att sälja. De internationella gästerna är de som spenderar mest. Tittar man på det nederländska skridskoevenemanget Schaatsen Grand Prix som pågår 10 dagar så innebär det ca 12,5 miljoner kronor som butiker, restauranger och hotell i Luleå får dela på.

Luleå Business Region samverkar med flera aktörer inom besöksnäringen, turism och näringsliv för att sälja Luleå som den självklara platsen för ett evenemang eller möte.

– Vi presenterar Luleås utbud på marknaden genom mässor, säljworkshops och events. Vi är i ett gynnsamt läge där många visar stort intresse för Luleå, säger Birgit Öhlund.


Birgit Öhlund.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Ann-Helen Rönnberg

Bild: Luleå Business Region

Logotyp