Stora evenemang ger positiva effekter

Luleå växer - inte bara i befolkning utan även som värdstad. De senaste månaderna har Luleå lockat hit ett flertal stora evenemang: Melodifestivalen, KPN Grand Prix och kommande SM-veckan för att nämna några. Kul för invånarna, bra för besökarna - och gynnsamt för Luleå som stad.

Året 2020 har börjat som ett rekordår vad gäller besöksstatistiken för Luleå. Inom loppet av några månader står Luleå som värd för både nationella och internationella evenemang. Och fler står på tur. Luleå Business Region har fått en förfrågan från Finnkampen, som vill arrangera den klassiska landskampen i Luleå nästa år.

Evenemang som Melodifestivalen lockar inte bara en storpublik till värdstaden. De genererar även inkomster lokalt genom handel, hotellnäring och platsmarknadsföring. Välkomstfesten lockade drygt 6 000 besökare till Luleå Energi arena i samband med Melodifestivalen 2020.

Evenemang - en medveten satsning

Luleås så kallade evenemangsstrategi antogs av politiken i oktober 2019 och tycks ha landat helt rätt i tiden. Strategin ska nämligen sätta riktningen för Luleå som besöksstad för perioden 2020-2025. Och de stora arrangörerna lockas till Luleå. Efter Melodifestivalen och KPN Grand Prix väntar nu fler stora publika händelser till staden. SM-veckan arrangeras i Luleå och Boden i mars - och fler stora nationella idrottsevenemang kan bli aktuella.

"Kan Luleå tänka sig att sponsra Finnkampen - den klassiska landskapen i innebandy nästa år?" Frågan behandlades i ett ärende av Luleås politiker i februari. Ett enigt arbetsutskott röstade ja.

– Det här är en medveten satsning, förklarar Lenita Ericson, kommunalråd i Luleå. Vi ser positivt på att Luleå växer som värdstad och vi hoppas att vi ska få ta emot ännu fler stora evenemang framöver. Vi ser gärna att Finnkampen arrangeras i Luleå, säger hon.

Nytt kommunalt näringslivsbolag

Målet med strategin är att Luleå ska vara en attraktiv evenemangsstad som lockar hit fler stora evenemang. Den ska också underlätta för arrangörer som väljer Luleå. Arbetet med att utveckla Luleå som evenemangsstad sker bland annat genom en ny funktion som inrättats i det nya kommunala näringslivsbolaget Luleå Business Region AB. Bolaget, som bildades vid årsskiftet 2019/2020, är en sammanslagning av Visit Luleå AB och Luleå Näringsliv AB. Birgit Öhlund är affärsutvecklare och ansvarig strateg.

– Uppdraget är en förlängning av tidigare insatser som gjorts för att locka fler besökare till Luleå, där vi nu ser att ett långsiktigt arbete börjar ge resultat. Som exempel kan nämnas KPN Grand Prix, det holländska skridskoloppet som precis gästat Luleå för fjärde året i rad, där gästnätterna har ökat från 90 i antal till dryga 2 500, berättar hon.

Positiva effekter för staden

Besökarna som bor, äter och shoppar i Luleå under en hel vecka bidrar till ökad omsättning inom besöksnäringen och en hel del skatteintäkter som tillfaller Luleå och dess invånare i slutändan. Nöjda besökare tenderar att återkomma och skapar fler positiva effekter för vår stad.
– Holländarna älskar verkligen Luleå och den fantastiska naturis som vi kan erbjuda dem, säger Birgit Öhlund.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Malin Taavola

Bilder: Luleå kommun

Logotyp