Direkt efter studenten tog hon steget och startade sin första enskilda firma som personlig tränare. Sedan dess har resan tagit flera riktningar.
Resan inom digital marknadsföring började som influencer, men tog fart på allvar när hon 2022 upptäckte User Generated Content (UGC) via amerikanska TikTok.
– UGC handlar om att skapa innehåll för företags egna kanaler, till skillnad från influencers som skapar innehåll till sina egna plattformar.
Jennie blev en av de första att arbeta professionellt med UGC i Sverige.
- Det fanns knappt här när jag började. Förutom mig var det två andra som var med från början, sedan fanns kanske det säkert fler gjorde liknande saker utan att kalla det UGC.
I dag är UGC en självklar del av marknadsföringslandskapet.
– Det har vuxit enormt och lockar många unga tjejer. Många ser det som en enkel väg in i eget företagande.
Aurora marketings utökat sin verksamhet allt eftersom och består idag av två delar, cirka 40 % av verksamheten utgörs av UGC-produktion och cirka 60 % av utbildning och coaching. Genom en egen utbildningsplattform utbildar och stöttar företaget över 60 kreatörer, främst unga kvinnor, som vill bygga sina egna företag inom UGC.
– Jag erbjuder både program med gemensamma uppstarter och individuella utbildningar som deltagarna kan gå i sen egen takt.
I utbildningen lägger Jennie stor vikt vid personlig utveckling.
– Många kreatörer fastnar i perfektionism eller självtvivel. Därför är det inre arbetet en central del av utbildningen. Jag tror att personlig utveckling står för 60% av framgången som företagare.
Det är också temat för Jennies podd Skiftet, där hon pratar om företagande, personlig utveckling och de utmaningar man möter längs vägen.
– Många fokuserar mycket på hantverket, att skapa content, och är man kreativ är det lätt att bli bra på det. Men det är ofta det inre arbetet som bromsar. Det är svårt att förmedla på Instagram eller TikTok, jag ville gå djupare och då är poddformatet perfekt.
"Våga köra på, även om du inte vågar"
Jennie Looi har sedan barndomen drömt om att driva eget företag, med friheten som den främsta drivkraften. Hennes entreprenörsresa började redan på gymnasiet genom ett UF-företag, och idag driver hon Aurora Marketing AB, ett företag med stark kreativ profil med fokus på digital marknadsföring och utbildning.
Luleå kommun har som ambition att löpande publicera porträtt av våra lokala företagare för att dela deras inspirerande berättelser och lyfta goda exempel. Har du ett bra exempel på ett företag, en person eller organisation som gjort något spännande inom näringslivet i Luleå?
Tipsa oss i formuläret längst ner på sidan Möt Luleås företagare. Länk till annan webbplats.
.jpg)
Jennie Looi driver Aurora Marketing AB, ett företag med stark kreativ profil med fokus på digital marknadsföring och utbildning.

I Jennies podd pratar hon om företagande, personlig utveckling och de utmaningar man möter längs vägen.
Jennie har själv arbetat mycket med sin egen utveckling och tagit hjälp av en företagscoach.
– När man driver eget blir man nästan tvungen att jobba med sig själv. Ju längre jag kommer i mitt företagande, desto mer inser jag hur viktigt det är.
Framöver vill hon utveckla det här området ytterligare och hitta sätt att sänka trösklarna för att söka hjälp.
– Jag har många tankar kring hur man kan underlätta för människor och sänka tröskeln till att söka professionell hjälp.
Hon planerar också att ta in hjälp i företaget för att inte behöva göra allt själv.
– Det är viktigt att inse att man inte behöver lösa allt på egen hand. Att ta in andra kompetenser frigör tid och energi som kan användas för att utveckla företaget.
Det tips hon vill skicka med till andra unga kvinnor som vill driva eget företag är att våga.
– Våga köra på, även om du inte vågar. Det behöver inte vara perfekt, det viktiga är att du tar dig framåt. Be om hjälp, frigör din tid och tro på att du kan. Du behöver inte göra allt själv.
DELA VIA SOCIALA MEDIER
Hanna Jönsson
RELATERADE ARTIKLAR