Världens största mudderverk är i full gång

Världens största mudderverk arbetar nu för fullt i Luleå skärgård, och inne i hamnen muddras för en ny djuphamn. Projekt Malmporten är det största muddringsprojektet i Sverige någonsin.

Mudderverket Magnor är världens största mudderverk och jobbar nu för fullt i farleden.

Mudderverket Magnor är världens största mudderverk och jobbar nu för fullt i farleden.

När skoporna går varma hos de stora mudderverken Magnor och Simson långt ut i Luleå skärgård är glädjen stor hos projektledarna Max Bjurström, Edin Maslesa och Linda Wikman.

Planeringen och förberedelserna har tagit många år. I den första muddringsetappen som nu inletts, och pågår fram till isläggningen senare i vinter, gräver de megastora mudderverken på de mest utmanande områdena i farleden och på så vis läggs grunden för det muddringsarbete som sedan planeras pågå under fyra år.

– Nu gör vi den grova utformningen av farleden. När muddringen färdigställs kommer fartyg upp till 330 meter och med 15 meters djupgående att kunna anlöpa Luleå hamn. Det innebär en fyrdubbling av godskapaciteten jämfört med i dag, säger Max Bjurström, projektledare för Malmporten på Sjöfartsverket.

Projektledarna Max Bjurström, Sjöfartsverket, Linda Wikman, Luleå Hamn och Edin Maslesa, Sjöfartsverket.

Projektledarna Max Bjurström, Sjöfartsverket, Linda Wikman, Luleå Hamn och Edin Maslesa, Sjöfartsverket är glada över att muddringen är igång.

Långt ute i Sandgrönnleden cirka fem mil ut från Luleå har Magnor och Simson, som räknas till världens största grävmudderverk, fått förstärkning av det sugmudderverket Gateway, för att inte tappa fart i arbetet. Gateway kan jämföras med en flytande dammsugare, som tar hand om lösa massor och städar undan så att de två grävmudderverken sedan kan gräva upp det hårda materialet. En del av massorna som kommer tas upp kommande säsonger kommer användas till den nya djuphamnen och anslutande landytor.

– Magnor kan gräva ned till 27 meters djup med skopor upp till 40 kubikmeter. Här gräver vi ned till närmare 17 meter, vilket innebär sex meter djupare än vad farleden är i dag, säger Edin Maslesa, projektledare för muddringsarbetet inom Malmporten på Sjöfartsverket.

Inne i Luleå hamn gräver mudderverken Kahmari 2 och Optimus. Där ska en ny djuphamn anläggas och möjliggöra för större fartyg att anlöpa hamnen direkt i stället för att lasta över godset till mindre fartyg vid inloppet till Luleå.

– Det blir ökad tillgänglighet och effektivare godshantering, samtidigt som det sparar tid och minskar miljöutsläpp, säger Linda Wikman, projektledare för Malmporten på Luleå Hamn.

För den här säsongen räknar Sjöfartsverkets projektledare med att drygt en och en halv miljon kubikmeter kommer att muddras. Totalt kommer 21 miljoner kubikmeter, vilket motsvarar 37 globenarenor, fyllda med muddermassor ha tagits upp från havsbotten när muddringen är klar, vilket beräknas till 2028.

Om projektet

Projekt Malmporten består framförallt av muddringsåtgärder av Luleås farleder och hamnområde. Syftet med muddringen är att fördjupa och bredda farlederna in till Luleå Hamn och skapa en ny djuphamn.

Projektet inleddes med initiativ från Norrbottens viktiga basindustrier som behöver kunna ta emot större, fullt lastade fartyg vid hamnen i Luleå, både för att möta viktiga miljökrav och möjliggöra framtida utveckling. Projekt Malmporten bidrar till en hamn i Luleå med stärkt godskapacitet och tillgänglighet, och en sjöfart med ännu effektivare transporter och kraftigt minskad miljöpåverkan.

2024 arbetar mudderverken Kahmari, Optimus, Gateway, Simson och Magnor. Malmporten Dredging Contractors utför muddringsarbetet.

Läs mer på projekt Malmportens webb. Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Sjöfartsverket / Luleå Hamn

Logotyp