Årets pristagare
NMW:s hederspris delades ut tillsammans med Sparbanken Nord till Luleå Stassteater för projektet Sjukhusclownerna som sprider glädje till allvarligt sjuka barn och deras föräldrar på sjukhusen. Ett lika viktigt som svårt uppdrag.
NMW:s Creative Hero Award tilldelas I samarbete med Handelsbanken Hooja.
Motivering: ”Det bottnar i ett gediget hantverk. Det bottnar i det genuint norrbottniska. Och det är fullt av hjärta – och humor. Att med en motorsåg, allsångsrefränger och fleece-jacka gå från noll till nationell dominans på ett knappt år är ett kreativt stordåd.”
Hooja:
– Jaha, senast jag vann nått var på en pimpeltävling i Nattavaara… Jag fick ett klistermärke… Åhå… ett stort tack. Bara att tacka och bocka. Tack så hemskt mycket.
Årets – och tidernas allra första - mottagare av Sparbankens Nords pris Ännu Här ligare har med sina insatser visat både kunskap, mod, uthållighet och en varsam fingertoppskänsla som ger det lilla extra.
Med en affärsidé som fokuserar på rumslig gestaltning med hjälp av smart återbruk, hållbara val och respekt för material och design skapar pristagarna attraktiva platser och miljöer för människor att trivas i. Helt enkelt gör det ännu bättre att leva. Just här.
Årets pristagare är Formationen med Sanna Eriksson och Moa Lundqvist.
Så blir vi 100 000 nya invånare
Årets tema för NMW var kompetens- och platsattraktion, en fråga som lyftes ur många olika aspekter. Chana Svensson, Minddig, menade att den största utmaningen inte ligger i att locka människor till norra Sverige utan att behålla dem.
– Den stora utmaningen är att behålla de nya invånarna, att få dem att känna sig inkluderade och välkomna så att de inte flyttar härifrån efter ett halvår. Det är svårt att få nya vänner och vardagen i Sverige kan upplevas som krånglig eftersom väldigt få samhällstjänster är tillgängliga på engelska, säger hon.
Igår lanserade Minddig, Sparbanken Nord och Norrbottens Handelskammare tillsammans en satsning på information och målgruppsanpassade guider som ska förenkla för inflyttade att förstå samhällsfunktioner och serviceutbud, just för att hjälpa dem att snabbare komma in i det svenska samhället.
Placebranders Anna Österlund lyfte fram att själva platsen och dess egenskaper är det viktigste om man vill göra stark platsmarknadsföring.
– Det handlar om det som GÖRS på platsen, snarare än det som SÄGS, betonade hon, och bjöd på exempel från hur andra regioner och kommuner arbetat.