De nya digitala kanalerna riktar sig till både Luleåbor och tillresta – ja, egentligen till alla som efterfrågar uppdateringar gällande vad som händer i skärgården.
– Satsningen på sociala medier är en viktig service för alla som på något sätt har en relation till Luleå skärgård. Kanalerna kommer att fylla ett stort behov när det gäller färska uppgifter om stort och smått som är på gång i området, säger Iida Larsson, samordnare på Kultur- och fritidsförvaltningen.
Ett av huvudmålen med närvaron på sociala medier är att snabbt och korrekt kunna gå ut med värdefull information. Det kan gälla allt från när bryggorna är på plats vid specifika öar till oförutsedda händelser som exempelvis kan påverka båttrafiken eller det rörliga friluftslivet i området. Men man kan också förvänta sig lättsamma och intressanta inslag med skärgårdskoppling.
God inblick i skärgårdsvardagen
De digitala kanalerna administreras av Kultur- och fritidsförvaltningens personal som har god inblick i skärgårdsvardagen. Inläggen görs både på svenska och engelska.
– Informationsbehovet är som störst under våren och sommaren, men även under vintern händer det mycket i Luleå skärgård. Kommunen har ju till exempel uthyrning av skärgårdsstugor året runt på flera skärgårdsöar, bara för att ge ett exempel. Vi har ständigt personal ute i skärgården, vilket gör att vi är uppdaterade, oavsett årstid, berättar Iida Larsson.
Dagen till ära sjösätts även Luleå kommuns arbetsbåt "Nord" vars besättning inom kort kommer att börja märka ut farleder inför sommaren.
Facebooksidan har följande adress: https://www.facebook.com/lulea.skargard Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Instagramkontot hittar du här: https://www.instagram.com/lulea.skargard/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.