Luleå i förändring tappar i näringslivsrankingen

I dag presenterade Svenskt Näringsliv den årliga rankingen av det lokala företagsklimatet i Sverige. Luleå kommun tappar fem placeringar och landar i år på plats 275 av landets 290 kommuner.

Sedan 2001 sammanställer Svenskt Näringsliv en årlig ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Rankingplaceringen är ett mått, som i förhållande till andra kommuner, visar var i Sverige det i allmänhet är mest gynnsamt att starta och driva företag. Rankingen bygger på resultatet från företagarnas enkätsvar och fem statistikfaktorer: jobb i kommunen, marknadsförsörjning, kommunalskatt, entreprenader och företagsamhet.

Enkätundersökningen görs första kvartalet varje år. Svaren ger en bild av hur företagarna uppfattar kommunens företagsklimat. Så här svarade Luleås företagare på enkäten. Länk till annan webbplats.

Bild: Peter Rosen, Lappland media.

Syftet med rankingen är att på en övergripande nivå visa var det är bäst att starta och driva företag i Sverige.

– Självklart känns det tråkigt att Luleå tappar i rankingen, men jag blir också än mer motiverad att tillsammans med kommunorganisationen vända den här utvecklingen. Vi både vill och kan bättre än så här och det ska vi också visa det lokala näringslivet. Vi har genomfört stora organisationsförändringar och framåt kommer vi att göra en tydlig satsning på ett starkare värdskap för att stärka servicen gentemot företagen, bli tydligare och öka samverkan, säger Carina Sammeli (S), kommunalråd i Luleå kommun, och fortsätter:

– Det ska vara lätt att nå oss politiker och personal från olika förvaltningar. Vi finns representerade i Byggdialogen men även på Frukost med näringslivet som hålls i Vetenskapens hus i Luleå varje månad. Vi åker ut på företagsbesök regelbundet. Kom och prata med oss så att vi får veta vad du tycker.

Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande.

Rankingen av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning som genomfördes bland företagen under första kvartalet 2023, och ytterligare en tredjedel på statistik från SCB och UC. I enkäten får företagare runt om landet betygsätta olika områden som påverkar företagsklimatet i den kommun de är verksamma i. Luleås företagare lyfte bland annat bättre dialog mellan kommunen och företagen samt bättre förståelse för företagande hos kommunens beslutsfattare som områden de vill se förbättringar inom.

– I Luleå har vi över 4 000 företagare, vilket jag är glad över. Från kommunens sida för vi gärna dialog med dem om hur vi kan bli bättre på att stötta dem, säger Josefine Wihlzon, näringslivschef i Luleå kommun.

Närmare kontakt med näringslivet

Luleå kommun är i en förändringsfas med ett nytt kontor för näringslivs-, omvärlds- och destinationsfrågor. Omorganisationen innebär att verksamheten från Luleå Business Region flyttats in i den kommunala förvaltningsorganisationen. Syftet är att ge förutsättningar för en snabbare, enklare och mer nära kontakt mellan kommunen och näringslivet, något som efterfrågats av företagare i kommunen.

– ­­­Det behöver ske en förflyttning i våra arbetssätt och i Luleå kommuns kultur - där näringslivet behöver vara en naturlig part att föra dialog med för att ta in deras perspektiv i våra processer, säger Josefine Wihlzon och fortsätter:

– Vi har många bra saker på gång i Luleå kommun som syftar till att främja näringslivet. Luleå kommun har till exempel gått med i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram där jag, kommundirektör Anna Lindh Wikblad och kommunalråd Carina Sammeli kommer att delta och utbilda oss i framgångsfaktorer för ett förbättrat företagsklimat. Vi kommer även få möjlighet att utbyta erfarenheter med andra kommuner.

Josefine Wihlzon, näringslivschef i Luleå kommun.

Hon lyfter även ökad samverkan som en nyckelfaktor för att skapa en miljö där företag trivs och kan växa:

– Det är alla vi medarbetare i Luleå kommun, tillsammans med näringslivet i kommunen, som formar Luleås näringslivsklimat. Vi på det nya näringslivskontoret i Stadshuset välkomnar samtal och möten. Jag är mån om, och ser fram emot, att bygga goda relationer med näringslivet i Luleå.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Alexandra Nyman och Hanna Jönsson

25 september 2024

Logotyp