Svenskt näringslivs ranking 2025:
Positiv utveckling inom flera områden men tapp på totalen för Luleå kommun

I dag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga enkätundersökning om företagsklimatet. Trots att Luleå kommun tappar tre placeringar på totalen visar resultatet på en positiv utveckling inom flera områden.

Ungefär 400 företagare i Luleå har fått Svenskt Näringslivs enkät om det lokala företagsklimatet under 2025. Företag som är medlemmar i Svenskt Näringsliv är den primära målgruppen för enkäten, en även ett antal icke-medlemmar inkluderas i urvalet för att bredda underlaget och få en mer representativ bild av företagsklimatet. Resultaten i enkätundersökningen ligger som bas till en årlig ranking av det lokala företagsklimatet i landets samtliga 290 kommuner. Rankingen presenteras på hösten.

Här kan du fördjupa dig i hela undersökningen.
- Svenskt näringsliv enkätundersökning av företagsklimatet i Sverige 2025 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Luleå kommun tappar i rankingresultatet totalt men tar steg i rätt riktning inom flera områden.


Sedan 2001 sammanställer Svenskt Näringsliv en årlig ranking av det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Rankingplaceringen är ett mått, som i förhållande till andra kommuner, visar var i Sverige det i allmänhet är mest gynnsamt att starta och driva företag. I undersökningen har företagare runt om i landet fått bedöma kommunernas service, attityder och förutsättningar för att driva företag. Rankingen bygger på resultatet från företagarnas enkätsvar och fem statistikfaktorer: jobb i kommunen, marknadsförsörjning, kommunalskatt, entreprenader och företagsamhet. Antal svarande företag var 198 av 400 och största branschtillhörigheten hos de som svarade var bygg och installation, industri och tjänster till företag.

Luleå hamnar i år på plats 278, och tappar därmed tre placeringar från förra årets plats 275, av totalt 290 kommuner.

Dock ökar det sammanfattande omdömet med fyra steg och Luleå kommun tar även kliv uppåt kring "tillgång till relevant kompetens", "tjänstepersoners attityder" och "kommunens service och bemötande".

 

Anna Lindh Wikblad, kommundirektör.


Totalen speglar ännu inte hela förbättringen, men jag är glad att vi tar tretton kliv uppåt vad gäller service och bemötande, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör. Vi har de senaste åren intensifierat arbetet för att förbättra servicen till företagare. Ett arbete vi kommer att fortsätta med.

Även "dialog och information till företagen" ökar med tretton enheter.

Jag blir glad när företagarna uppfattar att de får mer information från oss och att dialogen med kommunen har förbättrats. Men vi har fortfarande en lång väg att vandra för att få ett riktigt bra näringslivsklimat, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S).

Carina Sammeli, kommunstyrelsens ordförande (S).


Ett av områden där Luleå kommun tappar i mätningen är upphandling.

– Vi har genomfört ett flertal åtgärder inom upphandlingsområdet, men dessa har ännu inte gett det önskade resultatet. Vi kommer att fortsätta analysera var bristerna ligger för att snabbt kunna vidta ytterligare förbättringsåtgärder, säger Daniel Granlund, inköpschef vid Luleå kommun.

 

Sanna Ranneteg, enhetschef kundcenter, och Daniel Granlund, inköpschef, genomför ett förändringsarbete både inom service och upphandling.


"Vi behöver hålla i och fortsätta skapa goda förutsättningar"

Sedan den första september 2024, när nya näringslivskontoret startades, har relationer, dialog och samverkan stått i centrum för Josefine Wihlzon, näringslivschef;

Vid senaste näringslivsrådet fick vi höra från både små och stora företag att kontakten med Luleå kommun fungerar bra – något vi är väldigt glada och tacksamma för. Det är också roligt att se att Svenskt Näringslivs ranking visar förbättringar inom flera områden. Samtidigt vet vi att vi behöver hålla i och fortsätta skapa goda förutsättningar för näringslivet i Luleå och stärka förståelsen för varandra. Därför satsar vi extra på Företagsveckan i oktober. Under veckan gör vi fler företagsbesök än vanligt, bjuder in till nätverksträffar och för samtal med företagare från olika branscher – allt för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt, innovation och samverkan.



Josefine Wihlzon, näringslivschef.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Alexandra Nyman och Sarah Gotthold

Logotyp