Där Luleå kommuns skolor ligger bra till är behörigheten till gymnasiet som har ökat för både pojkar och flickor, från 87 procent till 88 procent. Medel för samtliga kommuner är 85,6 procent.
– Det är glädjande att behörigheten till gymnasiet har ökat. Fortfarande är många av flickornas skolresultat högre än pojkars vilket också följer det nationella mönstret, säger Louice Stridsman, verksamhetschef för grundskolan.
Kommuners förutsättningar
Det modellberäknade värdet är en jämförelse med övriga kommuner där syftet är att ta hänsyn till kommuners skilda förutsättningar avseende bakgrundsfaktorer hos eleverna.
Faktorerna är bland annat föräldrars utbildningsnivå, elevens kön, andel nyinvandrade elever och behovet av ekonomiskt bistånd. Luleå kommuns skolors resultat avseende modellberäknat värde är lägre 2020 än föregående år, särskilt när det gäller meritvärdet.
– Det modellberäknade meritvärdet för 2020 har sjunkit från föregående år. Utifrån det modellbaserade värdet skulle vi kunna nå högre resultat än vad vi har gjort. Vi behöver analysera varför meritvärdet är lägre i förhållande till de övrigt goda resultaten, säger Maarit Enbuske, skolchef.
Fortsatt höga resultat i årskurs 6
I årskurs 6 har Luleå kommuns skolor höga resultat över tid och placerar sig bland de 25 procent bästa i Sverige. Vårens resultat har dock sjunkit något, vilket främst kopplas till pandemin.
– Att vi placerar oss bland de bästa i Sverige när det gäller resultat, samtidigt som vi har haft svårigheter under pandemin, känns bra. Det är det elevnära arbetet, som genomförs av alla våra anställda ute på skolorna som ger resultat, säger Louice Stridsman verksamhetschef.