100 000 invånare - ett mål med utmaningar

Undersökningar visar att Luleå kommun har goda förutsättningar för framtida tillväxt, över 95 procent av invånarna tycker att kommunen är en bra plats att bo och leva på och 76 procent är positivt inställda till samhällsomställningen. Under första halvåret 2024 minskade Luleås befolkning ändå med 224 personer.

Illustration om panelen och omställningen.

Undersökningar visar att Luleå betraktas positivt av Luleåborna, men ändå minskar kommunen i antal invånare.

Vision Luleå 2040 antogs 2008 och handlar om att skapa ett attraktivt Luleå som är hållbart över tid. Hållbar utveckling delas in i ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Befolkningsmålet är 100 000 invånare till 2040.

– Det brukar pratas om 100 000 som gränsen för en större stad, då samhället börjar växa mer dynamiskt och det finns jobb inom fler branscher, vilket innebär mer lokal service för de som lever här. Vi har därför siktat på att bli 100 000 för att Luleåborna ska få bättre möjligheter till ett bra liv här, säger Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, och fortsätter:

– Samtidigt har Luleå, precis som de flesta kommuner i Sverige, en åldrande befolkning. För att klara välfärden i framtiden behöver fler människor flytta till Luleå så att vi har fler i arbetsför ålder som kan jobba här.

Bilder på Anna Lindh Wikblad, kommundirektör, Camilla Sehlin, vd för Luleå näringsliv, och Tim Foster, biträdande professor för marknadsföring vid Luleå tekniska universitet.

Anna Lindh Wikblad, kommundirektör, Camilla Sehlin, vd för Luleå näringsliv, och Tim Foster, biträdande professor för marknadsföring vid Luleå tekniska universitet.

Vårt Luleå frågade tre personer i Luleå om hur de ser på målet och utmaningarna.

Anna Lind Wikblad, kommundirektör

Vad är den största utmaningen för att Luleå ska växa?

– Det finns några rejäla utmaningar. Bostadsbyggandet är lågt i hela landet. I Luleå har vi sedan 2015 arbetat medvetet för att motverka bostadsbristen. Luleå kommun försöker stimulera marknaden genom nära dialog med de bostadsaktörer som har eller söker markanvisning, genom att i samverkan försöka påverka nationella regelverk samt genom att bygga själva via Lulebo AB.

– En annan utmaning, även den nationell, är att det föds färre barn än vanligt samtidigt som invandringen minskar. Även om vi ser en lägre utflyttning från Luleå än tidigare så ger den trenden snabbt konsekvenser då arbetslösheten är låg i Luleå. De insatser Luleå kommun gör för att öka inflyttningen har hittills haft en större effekt på människor från andra länder än från södra Sverige, men platsmarknadsföring är fortfarande viktig.

Hur kan utmaningen lösas?

– Det viktigaste som kommunen kan göra är att driva samhällsbygget i riktning mot en mer socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar utveckling och att se till att Luleåborna upplever att de har en fungerande vardag och kan fylla sin fritid med aktiviteter. Om Luleåborna är stolta ambassadörer för livet i Luleå så slår det den mest påkostade reklamkampanjen med hästlängder.

 

Camilla Sehlin, vd för Luleå näringsliv

Vad är den största utmaningen för att Luleå ska växa?

– Vi har haft en befolkningstillväxt i Luleå som legat på en relativt konstant nivå. Utmaningen nu är att vi behöver öka inflyttningen till Luleå och länet drastiskt. Denna utmaning är inte enbart upp till Luleå kommun att lösa. För att lyckas behöver vi alla göra och tänka på nya sätt.

Hur kan utmaningen lösas?

– Det är jättebra att kommunen har ett tydligt mål för invånarantalet, men målet behöver brytas ner i delmål, strategier och konkreta actions. Tydliga arbetssätt ska genomsyra hela kommunens arbete, men behöver även finnas hos oss andra, alltså hos företag, myndigheter och organisationer verksamma i Luleå. Vi behöver vara fler som har mål och actions kopplat till att vi ska bli fler Luleåbor.

– Många företag är duktiga på att sätta mål för försäljning, produktion, kvalitet, hållbarhet och liknande, men kanske kan de också ha mål kopplade till inflyttning. Fler av företagens nyrekryteringar skulle kunna utgöras av personer som inte är Luleåbor i dag, studenter från LTU eller elever från yrkesutbildningar.

 

Tim Foster, biträdande professor i marknadsföring vid Luleå tekniska universitet

Vad är den största utmaningen för att Luleå ska växa?

– En bättre förståelse för vad en hållbar stad är. Hållbarhet handlar inte endast om miljön (gröna initiativ).

– En annan utmaning är att vara bättre på att lyssna på och fokusera på unga personer som är Luleås framtid. Vår studie “Luleå som ett varumärke” visar att unga personer inte vill stanna eller rekommendera Luleå. Det påminner om resultatet i en studie vi gjorde för Luleå kommun för 12 år sedan.

– Jag tycker att 100 000 invånare är ett bra mål, men det kommer ta längre tid än till år 2040.

Hur kan utmaningen lösas?

– En kommun måste vara hållbar över fyra områden, enligt forskning på LTU: Social hållbarhet, ekonomisk hållbarhet, kulturell hållbarhet och hållbarhet inom miljö.

– Fokusera mer på unga personer och hur de uppfattar och upplever Luleå. Vi har tusentals studenter. Ändå ser de mest Porsöområdet? Unga personer är de som ärver Luleå i framtiden, de är fyllda med idéer för en växande stad.

– Glöm inte att attrahera personer till Luleå i era kampanjer, få företag att investera och starta upp här samt få turister att besöka Luleå. Turism är en nyckel till att Luleå ska växa.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Linda Sundström

Illustration: Joakim Höggren

Källa: SCB, Novus och Dun & Bradstreet

Logotyp