Ängskolan fick pris i skolhackaton - skapade ett framtida samhälle i Minecraft

Eleverna i 6A på Ängsskolan har under hösten och vintern arbetat med att skapa ett framtida samhälle i Minecraft, där AI används och påverkar människors vardag. De deltog sedan med sitt samhälle i ett skolhackaton och knep en andraplats i tävlingen. Det firades med glass och pokalutdelning av arrangören Ung företagsamhet.

Elever som sitter och blir filmade under en intervju.

Eleverna Anton, Agust, Minna och Moa blev intervjuade av Ung företagsamhet efter pokalutdelningen.

Skolhackaton i Minecraft arrangeras av Ung företagsamhet, som har ett läromedel riktat till skolor som heter Vårt samhälle. Där kan elever lära sig vad som ingår i ett samhälle och vad som krävs för att det ska fungera. Efter att ha arbetat med läromedlet fick eleverna bygga upp en prototyp i papp över miljöer i ett samhälle.

Sedan fick de utforma en värld i spelet Minecraft, där artificiell intelligens spelar roll och påverkar människors liv. Eleverna på Ängskolan fokuserade bland annat på en skola, ett shoppingcenter, ett sjukhus och en park.

Fantastiskt presentation och samarbete

Eleverna Anton, Minna, Moa och Agust var med och presenterade sitt "AI-topia" för juryn. De tycker att de lärt sig massor genom att vara med i skolhackaton.

– Vi har lärt oss att samarbeta och att tänka på olika AI-lösningar i samhälle. Vi kunde redan Minecraft och har spelat det när vi var yngre, berättar Minna.

Klassen på Ängsskolan blev tvåa i Norrbotten bland 35 andra klasser. Vann gjorde Myrkanskolan från Gällvare som också vann riksfinalen.

– Eleverna gjorde en fantastisk presentation och visade upp innovativa idéer på hur framtidens samhälle kan komma att se ut. Såväl vi arrangörer som juryn var riktigt imponerade över det arbete som eleverna och lärarna lagt ned under hösten/vintern, berättar Sofia Hägg, projektledare, ung företagsamhet.

Antimobbingrobot och shoppingrobot

I elevernas framtida värld, som de skapat i Minecraft, kompletterar robotarna människan. På skolorna finns det antimobbingrobotar som håller koll på korridorerna och tillkallar lärare eller andra vuxna om det uppstår en situation som liknar mobbbing.

– Roboten åker runt och scannar av och kollar om någon är ensam eller råkar ut för något. Det kan vara svårt själv för elever att berätta för läraren och vuxna om de mobbas, men det kan roboten göra, berättar Moa.

Robotar finns också i farliga miljöer, som vid bränder där de kan arbeta trots att det kan vara farliga gaser på platsen. De kan också användas på idrottsplaner, där de kan hålla koll på vad som händer i matcher.

– I shoppingcenter vore det bra med robotar som scannar av en när man går in, så man vet vilken storlek man har och i vilka affärer kläder finns. Då behöver man inte gå i alla affärer, utan bara där kläder i ens egen storlek finns, säger Agust.

Människan behövs trots robotar

På sjukhuset skulle man redan i entren få möta en robot som kollade vilken sjukdom man söker för, och vilka läkare som finns på sjukhuset.

– Roboten kan göra den första kollen, för att de hur allvarligt sjuka människor är. Och sedan kolla vilka läkare som är lediga, berättar Anton.

AI har också begränsningar tycker eleverna.

– Vissa saker behöver människor göra. Antimobbingroboten kan kolla om mobbing pågår, men sedan måste det till en lärare eller vuxen för att lösa situationen, berättar Moa.

FAKTA Ängsskolan och skolhackaton

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Camilla Hermansson

Logotyp