Bokholkar och fler sittplatser längs gång- och cykelstråk

Gång- och cykelstråket mellan Örnäset och Hertsön har i sommar fått ny vägvisning, fler sittplatser, vägmålning och bokholkar där den som färdats längs med sträckan kunnat låna eller skänka böcker. Insatserna är en del av Sommarrörelsen, ett projekt som drivs av Luleå kommuns mobilitetskontor L till Å – Hållbart resande i Luleå.

Projektet Sommarrörelsen, som genomförts för femte året i rad, syftar bland annat till att inspirera till aktiv mobilitet, lyfta dem som väljer att cykla och gå och att styra mot önskvärt trafikbeteende.

– Vår förhoppning är att insatserna ska leda till ett mer lättorienterat stråk. Tillsammans med nya delmål längs med sträckan hoppas vi att det ska ge en positiv upplevelse att färdas längs med stråket som cyklist eller fotgängare, säger Sara Gustafsson, projektledare för mobilitetskontoret L till Å.

Konceptet för den nya vägvisningen är inspirerad av andra kommuner och bygger på att förbereda cyklister innan en beslutspunkt, dirigera vid beslutspunkten och slutligen bekräfta efter en beslutspunkt. Det skapar ett tydligare stråk samtidigt som cyklister får en tydligare vägledning.

– Vi har valt att jobba med gult som sträckans profilfärg. Profilfärgen skapar igenkänning och är en del i både vägvisning, bänkar och nudginginsatser i form av målade symboler och markeringar på vägbanan, fortsätter Sara Gustafsson.

Nudging är en metod som har använts inom Sommarrörelsen tidigare och som förenklat handlar om att ge en liten knuff för att hjälpa människors beteenden i rätt riktning, utan att för den sakens skull hindra den fria viljan.

En potentiell metod även för andra stråk

– Gång- och cykelvägen mellan Hertsön och Örnäset har flera partier där cyklister och fotgängare måste färdas på bostadsgator. Vi har fått en hel del synpunkter från medborgare som menar att det är svårt att veta hur man följer stråket. Därför har vi sett att det finns behov av att se över vägvisningen för att stötta trafikanterna och skapa tydlighet i vägmiljön, säger Per Westermark, trafikingenjör.

– Sommarens teststräcka är ett sätt att utreda nya arbetsmetoder. Vi har genomfört kontinuerliga mätningar under sommaren och hösten för att försöka få en bra bild av våra insatser och potentiellt applicera det som har fungerat bra på fler delar av cykelvägnätet, fortsätter Per Westermark.

– För att kunna visa på effekter behöver man ha något att utgå från, en viktig del i utvärderingen är därför de mätningar vi genomförde innan åtgärderna. En annan betydelsefull del, kanske den viktigaste, är Luleåbornas faktiska upplevelse av att cykla och gå längs med stråket. Vi hoppas att så många som möjligt tar sig tid att svara på den enkät som vi tagit fram då det är en möjlighet att framföra synpunkter och förslag och därmed påverka utformningen av Luleås framtida gång- och cykelvägar, avslutar Sara Gustafsson.

Läs mer på sommarrörelsens sida och svara på enkäten Länk till annan webbplats.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: L_Å Hållbart resande

Bild: Per Westermark

Logotyp