Motiveringarna
Personalen, Munkebergs förskola
Personalen på Munkebergs förskola skapar trygghet, roligt lärande, kompisskap och glädje. De har visioner, drömmar och lever på hopp. De kan skapa så pass trygga grupper att det sällan uppstår konflikter utan vänligheten smittar och även den tuffaste ungen blir en i gänget. Allt tack vare den inkluderande, kunskapsfyllda, positiva, observanta och trygghetsskapande personalen.
Alla är välkomna, behandlade med vänlighet, respekt och positiv anda. Det är ett könsneutralt lekande som ger utrymme till helt oanade lekar. Barnen ses som individer och de lyfts alla upp av de vuxna. Svårigheter ses som styrkor och annorlunda välkomnas och smälter in utan problem.
Personalen, Råneskolans fritidshem
Personalen på Råneskolans fritidshem arbetar alltid för att utveckla eleverna och öka deras kunskaper. De ser alla elever och arbetar alltid efter deras förutsättningar på ett positivt sätt. Tillsammans kompletterar personalen varandra på ett unikt sätt. De tar tillvara på miljön både på skolan och utanför skolan genom att arbeta med naturen omkring sig. På ett likvärdigt sätt blir alla elever sedda och hörda. Allas olikheter tas tillvara och det finns en vilja att alla ska känna sig välkomna och älskade för just den de är. Eleverna inkluderas alltid i planeringen av aktiviteter för att lärandet ska bli så likvärdigt som möjligt.
Kristoffer Nordekvist, förstelärare samt undervisar i kemi, Luleå Gymnasieskola
Kristoffer vill verkligen att eleverna ska lära sig och tänka själva så mycket som möjligt. Kristoffer bryr sig genuint om att eleverna lär sig av honom och hans lektioner. Oavsett bakgrund förklarar han noga områdets grunder för eleverna. Kristoffer gör lärandet roligt i mer än bara hans egna ämnen. Han ser varje elev, som är där för att lära sig. Han ger dessutom extra hjälp för dem som har varit sjuka men också för dem som behöver extra hjälp i hans kurser. Han har god kommunikation med andra lärare.