Elevernas luleåförslag ställs ut på flygplatsen – och ett ska bli verklighet

Under hösten har eleverna på Praktiska gymnasiets Hotell & Turismprogram arbetat med förslag för hur Luleå ska bli mer attraktivt för unga. Bland förslagen finns en lekpark av is, zipline på Ormberget, en skridskobana vid isvägen och olika typer av festivaler för alla åldrar. Tillsammans med Luleå Business Region ska ett av förslagen bli verklighet.

Anne Dahlberg, lärare på Hotell & Turismprogrammet, Praktiska gymnasiet:

– Vi har jobbat i många år med temat att utveckla aktiviteter och upplevelser för regionen. Under åren har det kommit fram mängder av fantastiska förslag som hamnat i min skrivbordslåda, men i och med samarbetet med Luleå Business Region har vi fått en möjlighet att visa upp och presentera elevernas arbete. Att ge våra elever den möjligheten har varit toppen!

På halva bilden ser man flera småbilder som hänger på en vit vägg, det är elevernas utställning. Andra halvan är en blond ung kvinna, vinnaren Alicia Brandell.

Utställningen på Luleå Airport och Alicia Brandell, som tillsammans med Luleå Business Region kommer att få förverkliga sitt Luleå-förslag som var en utebio.

Idén om utomhusbio ska bli verklighet

I samarbete med Luleå Business Region fick eleverna möjlighet att presentera sina förslag på en välbesökt näringslivsfrukost med temat destinationsutveckling och besöksnäring i Vetenskapens hus. Näringslivsfrukostens gäster fick möjlighet att rösta på sitt favoritbidrag och vinnaren får nu möjlighet förverkliga sin idé. Vinnaren Alicia Brandell kommer under våren att arbeta tillsammans med Luleå Business Region för att förverkliga sitt förslag om en utomhusbio.

– Det känns väldigt coolt att det ska bli av, säger Alicia Brandell, och berättar att hon tänker sig en stor utomhusbio vid Coop Arena som ska visa flera filmer i olika genres. Exakt hur det kommer att bli är inte klart ännu, efter årsskiftet kommer hon att få stöd i att titta på vad som är genomförtbart och hitta företagssponsorer för evenemanget.

Under december och januari kommer elevernas förslag också att ställas ut på Luleå Airport, ett samarbete som uppstod i och med företagsfrukosten.

– Vi som flygplats är en viktig del av besöksnäringen så är det kul att kunna lyfta fram de ungas bild och tankar om framtidens besöksnäring i regionen, säger Henrik Söderlund på Swedavia.

Elevernas kompetens behövs i regionen

Från Luleå Business Regions håll är det affärsutvecklaren Josefin Bennet-Kjellsson som hållit i samarbetet.

– Att samarbeta med gymnasieskolorna tycker vi är värdefullt, eleverna är vår framtida arbetskraft. Därför var det självklart att stötta Praktiska Gymnasiet i det här kreativa projektet kopplat till Luleå som destination, säger Josefin Bennet-Kjellsson och fortsätter:

– Luleå kommun ska växa och det kompetens och rekryteringsbehov som vi står inför är stort. Därför är det viktigt att visa för studenterna att Luleå är en attraktiv stad där de kan leva och bo. De kan jobba med det de utbildar sig inom här i Luleå. Företagen inom besöksnäringen har sedan pandemin stora utmaningar vad gäller kompetensbehov och rekrytering precis som många andra branscher.

En kvinna med mörkt hår

Josefin Bennet-Kjellsson, affärsutvecklare på Luleå Business Region.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Frida Mörtsell

Bild: Luleå Airport/Luleå kommun

Logotyp