En väg in till Luleå kommun

Människor behöver komma i kontakt med kommunen under olika faser i livet. Det gör varje samtal och möte unikt. Upplevelsen av gott bemötande och god servi­ce är en utgångspunkt för utveckling av Luleå kommuns verksamhet och tjänster.

Carola Lundgren, administratör, sitter i en reception med träpanel och glas. Det är Servicecenters reception.

Carola Lundgren, administratör.

Kommunens kundcenter är en ingång till informa­tion och vägledning om kommunens tjänster. På kundcenter arbetar kommunvägledare som har kunskap och kännedom om de flesta ärenden som medborgare kan ha.

– Vi svarar på frågor, ger information och vägleder i olika tjänster. De frågor som hanteras kan handla om bland annat omsorg, utbildning, trafik, samhällsfrågor och kultur. Till oss kan du även anmäla ett fel du upptäckt, lämna en synpunkt och ge beröm, säger chefen Sanna Ranneberg, och fortsätter:

– En del vill ha hjälp med att fylla i en ansökan eller veta status på ett redan pågående ärende. Oavsett vilken väg du väljer in till Luleå kommun försöker vi svara på din fråga vid första kontakt.

Det ska vara enkelt, smidigt och tryggt att vara i kontakt med kommunen. Många frågor kan besvaras på lulea.se. Där kan e-tjänsterna användas dygnet runt.

André Åström, kommunvägledare, sitter vid en dator och tar emot telefonsamtal från Luleåbor.

André Åström, kommunvägledare.

kundcenter tas ärenden emot oavsett vilken kontaktväg som väljs; e-tjänst, mejl, telefon eller fysiskt möte. Personlig service erbjuds på Servicecenter och via telefonnummer 0920–453000. Besöksadress: Timmermansgatan 25.

DigidelCenter finns på biblioteket i Kulturens hus. Där kan den som vill ställa frågor om hur mobiltelefon, surfplatta eller dator används, exempelvis hur en app laddas ner och hur ett säkert lösenord på internet ser ut.

För att förenkla för de som bor, vistas och verkar i Luleå har kommunen samlat flertalet verksamheter till det som benämns Servicecenter. Där tar kundcenter emot i entrén. Besöksadress: Timmermansgatan 25.

Visst du att det är kommundirektörens röst du hör när du ringer till kommunen på 0920-45 30 00?

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Susanne Sjölund

Bild: Linda Sundström

19 mars 2025

Logotyp