I sitt arbete som skolsköterska träffar Ewa Vikermo Rajala då och då på elever som inte rör på sig tillräckligt. När hon för något år sedan kontaktades av en orolig förälder fick hon en idé.
– Mamman sa att hon tyckte att det hade varit så skönt om det gick att få något nedskrivet så att det fanns något att förhålla sig till. Då var det som att det klack till i mig. Det är ju så vi ska göra. Jag började jag undersöka hur det såg ut i övriga landet och i en grupp för sjuksköterskor på Facebook kontaktades jag av en sjuksköterska i Helsingborg där man infört fysisk aktivitet på recept.
Hon presenterade idén för sin chef som gav henne grönt ljus att fortsätta.
– Skolsköterskorna har kontakt med elever som behöver mer fysisk aktivitet och skriver recept på specifika aktiviteter, såsom simning, basket eller boxning, allt utifrån elevens egna önskemål, förklarar Ewa Vikermo Rajala.
Metoden med namnet ”GoFar” har tagit inspiration från vården som använt sig av ”Far – fysisk aktivitet på recept” för vuxna patienter. Inom skolan innebär GoFar en ökad stödfunktion runt eleven som får en mentor som stöttar och uppmuntrar. Under första året fick 15 elever stöd via GoFar.
– För att få till det här på ett bra sätt kring eleven sker en samordning mellan olika aktörer. Det kan vara en skolsköterska, vaktmästare, skolkurator, mentor, eller en specialpedagog som blir elevens Go-person och stöttar och peppar under recepttiden för att behålla motivationen. Alltså någon som eleven känner förtroende för, förklarar Ewa Vikermo Rajala.