Grundskolans rektorer kom med ideér om hur AI kan användas i skolan

Artificiell intelligens (AI) är något som påverkar hela samhället och även skolan. Utvecklingen går snabb. Rektorerna på grundskolan i Luleå har haft ett AI-hackaton där de fick ta del av ny kunskap om AI. Det avslutades med att rektorerna fick komma med idéer om hur AI kan användas i skolan för personal och elever.

Anna Robertsson och Linda Rudén hade ett hackaton för rektorerna på grundskolorna i Luleå.

Anna Robertsson och Linda Rudén höll i dagen som handlar om AI för rektorerna på grundskolan.

Under dagen fick rektorerna ta del av information om hur olika språkmodeller används när man programmerar AI. Sedan gavs exempel på hur det går att använda dessa modeller, till exempel med att få hjälp att svara på frågor, klassificera saker samt förenkla och översätta texter. Nu går det även att använda AI för att göra bilder och text.

Linda Rudén och Anna Robertsson som arbetar på ATEA, ett företag som bland annat åker runt i Sverige och håller föredrag och hackatons om AI för offentliga organisationer, höll föredraget.

– AI är egentligen en demokratifråga. Vi vill visa vilken potential som finns att använda den i till exempel skolan, men också vad det innebär, berättar Anna Robertsson

Statistik om AI i skolan

I statistiska undersökningar har det visat sig att två tredjedelar av alla lärare redan använder någon form att AI-verktyg. AI används ofta för att förenkla och effektivisera det egna arbetet. Hela 80 procent av lärarna menar att de behöver mer kompetensutveckling inom AI.

Månge elever anger i undersökningar att de redan lär sig av AI, men är samtidigt vill de ha mer kunskap om hur AI påverkar individen och samhället.

– Medie- och informationskunnighet (MIK) är viktigt, och att förstå hur dynamiken mellan människa och maskin samt hur informationstekniken (IT) påverkar människan. När det gäller barn bör det också kopplas till de policys från till exempel FN:s barnfond (UNICEF) som finns för barn och AI, säger Linda Rudén.

Rektorernas idéer kring användning

Rektorerna fick också komma med idéer om hur AI kan användas i skolan och även pitcha dem under föredraget. De idéer de kom med handlade bland annat om en AI-mentor för elever och att AI kunde användas för att se elevernas prestationer i realtid och anpassa inlärningen efter varje elev. Andra förslag handlade om att göra rektorernas arbete mer effektivt med hjälp av AI, med schemaläggningssystem och en AI-assistent som de kan rådfråga om rutiner och dokument vilket snabbar på deras arbete.

Seija Alamäki, områdeschef grundskolan, var med under dagen och menar att:

– Det är dags att börja ta AI på allvar och att vi fortsätter arbetet med IT- utvecklarna inom skolan. De är viktigt att tar nästa steg, för AI är inte bara en rolig sak utan skolan behöver fundera på vad vi kan göra.

FAKTA Artificiell intelligens i skolan

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och bild: Camilla Hermansson

Logotyp