Klarläggande: Inköp av turbåtar är inte beslutat

I lokalmedia har det i en rad artiklar och insändare beskrivits som att Luleå kommun beslutat sig för att köpa in egna turbåtar för att drifta skärgårdstrafiken i egen regi.

– Det är direkt fel, inget beslut är fattat. I höst upphandlar vi precis som vanligt, konstaterar Ove Forsberg, avdelningschef kulturarv, skärgård och turism, Luleå kommun.

Turbåtarna avgår idag från Södra hamnplan och angör Klubbviken havsbad på Sandön, Hindersön, Brändöskär, Småskär, Kluntarna och Junkön.

En budgetpost i den långsiktiga investeringsbudgeten har felaktigt i media tolkats som att Luleå kommun har beslutat att upphöra att upphandla skärgårdstrafiken och i stället köpa in egna turbåtar och bedriva trafiken i egen regi. Ove Forsberg, avdelningschef kulturarv, skärgård och turism, vill klargöra vad som är fakta i frågan:

– Det är en direkt felaktig tolkning att kommunen skulle ha beslutat att köpa in egna turbåtar. Det stämmer att det finns en budgetpost i den långsiktiga investeringsbudgeten, men den listan ska mer läsas som en sammanställning av möjliga framtida investeringar. Investeringsbesluten fattas sedan årligen utifrån vad politiken vill prioritera. Något beslut är alltså inte fattat kring eventuella inköp av turbåtar.

– I nästa led så vill jag också klargöra att OM kommunens politiker skulle fatta beslutet att köpa in turbåtar så avser inte kommunen själv att driva den trafiken i egen regi. Vi kommer även då att upphandla driften av skärgårdstrafiken.

Forsberg menar att det kan vara fördelaktigt för operatören:

– På sätt och vis kan en eventuell framtida lösning där kommunen äger båtarna rent av vara gynnsam för det företag som upphandlas att sköta driften. Vi kommer då att stå för underhåll och tar risken för eventuella haverier. Det kan också öppna upp möjligheter för fler anbudsgivare att delta i upphandlingen. Likaså skulle en entreprenör även ha möjlighet att i egen regi driva charter, kryssningar och så vidare, utanför ordinarie turlista.

En ny modern turbåt skulle också kunna föra med sig en rad andra fördelar:

– En modern turbåt skulle enligt våra beräkningar kunna reducera bränsleförbrukningen markant och dessutom minska restiden. En något mindre båt kunde dessutom angöra på fler platser och därmed förbättra trafiken i skärgården.

– Då beläggningsgraden idag i snitt är cirka 26 procent så kan det vara både klimatsmart och mer kostnadseffektivt att driva trafiken med en något mindre båt.

Efter kritiken – är öppen för dialog

I en insändare får kommunen en del kritik för att agera negativt mot det lokala näringslivet, Forsberg menar att det är en felaktig bild:

– Luleå kommun värnar givetvis företagandet i kommunen, men även kommunmedborgarnas bästa. Så givetvis kommer vi att väga in allt detta den dag ett eventuellt beslut ska tas. I höst upphandlar vi på nytt för att säkra en fortsatt högkvalitativ skärgårdstrafik. Precis som vanligt.

Forsberg vill också vara tydlig med att kommunen är öppen för en konstruktiv dialog:

– Vi har som en del av det här arbetet fört en aktiv dialog med företrädare för Laponiarederiet och Condor shipping via ett flertal dialogmöten och intervjuer. Vi känner inte igen den bild vi nu får via media och är naturligtvis tillgängliga för fortsatt dialog. Vi har tvärtom uppfattat att vi haft en konstruktiv och saklig dialog där den här kritiken inte framförts på detta sätt som det nu framgår i media. Men, allt detta sagt, inget beslut är fattat kring eventuellt inköp av turbåtar, i höst upphandlas trafiken igen, precis som vanligt.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Ronny Olovsson/Vinter

Bild: Luleå kommun

Logotyp