Kommundirektör Anna Lindh Wikblad har haft i uppdrag att ta fram förslag på en ny nämndsstruktur samt hur förvaltningsorganisationen ska anpassas till denna.
– Utgångspunkt har varit att renodla kommunstyrelsens roll med att leda, samordna och styra kommunens verksamhet samt att samla servicefunktioner i annan nämnd, säger hon och fortsätter:
– Den nya organisationen ska ge ökade förutsättningar för utveckling av service till medborgare, näringsliv och egna verksamheter, vilket är en viktig del i att öka medborgarnas och näringslivets nöjdhet med kommunen.
Tydligt ansvar för samhällsplanering
Det finns ett ökat intresse att bygga i Luleå och för att underlätta detta har kommunstyrelsen nu fått ett tydligare ansvar för helheten inom samhällsplanering.
– Målet är snabbare planprocesser och effektivt användande av resurser. Det ska vara enklare att få en tydlig politisk inriktning på planer och markförsäljningar, säger Ann Lindh Wikblad.
Efter förändringarna i nämndsstrukturen finns nu översiktlig samhällsplanering, detaljplanering, översiktlig trafikplanering samt mark och exploatering inom kommunstyrelsens ansvarsområden. För att omhänderta dessa frågor har ett nytt utskott bildats inom kommunstyrelsen; samhällsbyggnadsutskottet.
Kompetensförsörjning - en utmaning
Den nybildade arbetsmarknads- och gymnasienämnden ska förstärka arbetet med kompetensförsörjning. Dels genom att skapa förutsättningar för att yngre som äldre ska kunna nå sin fulla potential som samhällsmedlem, dels att skapa förutsättningar för att tillgodose arbetsmarknadens behov av kompetens.
– Kompetensförsörjning kräver effektiv samverkan inom kommunens organisation samt genom arbete med näringslivsutveckling. Målsättningen är att vi enklare ska identifiera och söka upp målgrupper för jobb och utbildning, att rusta människor till jobb och utbildning samt att samordna mottagande och inkludering av nya invånare, säger Anna Lindh Wikblad.
Service i nationell framkant
Syftet med bildandet av infrastruktur- och servicenämnden är snabbare beslutsvägar, tydligare roller och ansvar samt att samla liknande kompetenser i organisationen.
– Fokus ligger på utveckling och ökning av samlad service till medborgare och medarbetare och en ökad närhet mellan politik och frågor som rör kommunens bemötande och tillgänglighet som helhet, säger Anna Lindh Wikblad.
– Luleå kommuns service ska ligga i nationell framkant när det gäller nöjda kunder, kvalitet och effektivitet.