Luleå förknippas med natur, sport och skärgård

Enligt en undersökning av LTU förknippas Luleå med natur, sport och skärgård. Sedan förra undersökningen 2012 är en miljövänlig aspekt någonting som många också associerar med kommunen.

Människor som sitter på en bänk gjord av snö på isbanan i Luleå.

Ordmolnet visar de ord som associeras med Luleå. Starkast association har ord såsom skärgård, natur och hockey.

Ord som associeras med Luleå:

  • skärgård
  • vatten
  • natur
  • hockey
  • stad
  • nära
  • närhet
  • Luleå
  • lagom
  • kultur
  • snö
  • blåsigt
  • vinter
  • sjöstad
  • skärgården
  • universitet
  • sol
  • centrum
  • hav
  • hemma
  • isvägen
  • basket
  • naturen
  • industri
  • sommar
  • sport
  • trygghet
  • isbanan
  • vacker
  • havet
  • utbud
  • friluftsliv
  • restauranger
  • idrott
  • kulturens hus
  • ltu
  • familj
  • människor
  • universitetet
  • vänner
  • staden
  • fina
  • vackert
  • ssab
  • hamn
  • lugn
  • kallt

För lite mer än ett år sedan gick Luleå kommun, i samarbete med Luleå tekniska universitet, ut med en enkät för att undersöka vad invånare och besökare tycker om Luleå. Syftet var att undersöka hur bilden har förändrats de senaste tolv åren, då undersökningen genomförde senast.

– Vi har fått väldigt bra respons på enkäten. Förra gången hade vi lite över 1 500 svar, den här gången hade vi lite över 3 000. Det är väldigt roligt att se, berättar Tim Foster, biträdande professor med fokus på platsvarumärke vid LTU.

Forskningsgruppen består, förutom honom, av Maria Ek Styvén, professor i marknadsföring, Jeandri Robertson, universitetslektor, och Caitlin Ferreira, universitetslektor.

Nyckelresultatet från undersökningen är att Luleås varumärke har förändrats väldigt lite sedan den senaste undersökningen. Platsen förknippas fortfarande starkt med natur, sport och skärgården. Nytt för den här omgången är att ord förknippade med miljö har inkluderats.

– Vi lade till miljö-adjektiv såsom grönt, rent och miljövänligt. De här tre orden gick bra och förknippas starkt med Luleå, berättar Tim Foster.

Graf som visar hur kurvan går uppåt mot mer spännande när åldern på de tillfrågade ökar.

Grafen visar att yngre människor inte tycker att Luleå är en spännande stad, något som emellertid ändras med åldern.

Ungdomar är den målgrupp som är minst nöjda med Luleås varumärke och de är även mindre benägna att rekommendera Luleå som en plats att bo på eller besöka.

– Luleå ses inte som charmig, spännande eller ungdomlig. Det förklarar varför inte ungdomar rekommenderar Luleå till andra. Vi hoppades att utvecklingen av staden med projekt såsom Kulturens hus och Norra hamn skulle förändrat bilden mer än den gjort, berättar Tim Foster och fortsätter:

– Gemensamma projekt mellan LTU och Luleå kommun är viktiga. Speciellt projekt och aktiviteter som tillåter studenter att engagera sig i staden och upptäcka dess möjligheter.

Från LTU:s sida ska undersökningen resultera i artiklar i akademiska journaler, men även presentationer för intressenter. Luleå kommun kommer använda resultatet i sitt fortsatta arbete i kommunens utveckling.

– Det är riktigt kul att så många responderat och engagerat sig i enkäten, det känns mycket bra. Det är också fint att se att värdeorden grönt, rent och miljövänligt är starka och förknippas med Luleå. Det stärker oss i arbetet mot framtidens Luleå som en attraktiv och hållbar kommun. Vi har en del utmaningar att fortsatt jobba med, vad gäller den unga målgruppen, så där kommer vi att se över och analysera vad vi kan göra bättre framöver. Vi är också stolta och glada att kunna göra detta samarbete mellan Luleå kommun och LTU, säger Elisabeth Ennefors, Kommunikationschef på Luleå kommun.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Rebecca Hansson

Bild: Burban Studios

25 november 2024

Logotyp