För lite mer än ett år sedan gick Luleå kommun, i samarbete med Luleå tekniska universitet, ut med en enkät för att undersöka vad invånare och besökare tycker om Luleå. Syftet var att undersöka hur bilden har förändrats de senaste tolv åren, då undersökningen genomförde senast.
– Vi har fått väldigt bra respons på enkäten. Förra gången hade vi lite över 1 500 svar, den här gången hade vi lite över 3 000. Det är väldigt roligt att se, berättar Tim Foster, biträdande professor med fokus på platsvarumärke vid LTU.
Forskningsgruppen består, förutom honom, av Maria Ek Styvén, professor i marknadsföring, Jeandri Robertson, universitetslektor, och Caitlin Ferreira, universitetslektor.
Nyckelresultatet från undersökningen är att Luleås varumärke har förändrats väldigt lite sedan den senaste undersökningen. Platsen förknippas fortfarande starkt med natur, sport och skärgården. Nytt för den här omgången är att ord förknippade med miljö har inkluderats.
– Vi lade till miljö-adjektiv såsom grönt, rent och miljövänligt. De här tre orden gick bra och förknippas starkt med Luleå, berättar Tim Foster.