Storhedslänkens vara eller inte vara
I Luleås cykelplan har behovet av utbyggnad delats in i ett antal gång- och cykelvägslänkar, där aktuell sträcka längs Storhedsvägen mellan Notviken och Storheden finns med. Denna gång- och cykelväg innebär en snabbare, genare och tryggare länk mellan Notviken och Storheden, vilket underlättar val av hållbara transportsätt och därmed minskad klimatpåverkan.
Initialt gjordes gång- och cykelvägen längs Storhedsvägen som en tillfällig omledningsväg för den ordinarie gång- och cykelvägen längs Lule älvstrand.
Omledning för säkerheten
Anledningen till att projekt Östra Länken valt att använda sig av tillfälliga gång- och cykelvägar är att man i framdragningen av ledningar i etapp 4E går in i befintlig strandväg längs Luleälven. Eftersom projektet ville undvika riskfaktorer som passage av privatpersoner i närheten av många tunga maskiner och djupa schaktgropar blev valet av gång-och cykelvägen längs Storhedsvägen den bästa lösningen
– Vi gjorde underbyggnaden av gång- och cykelvägen, inklusive montering av belysningsstolpar inom projekt Östra Länken och med det lämnade vi öppet för möjligheten att erbjuda permanent status för sträckan som gång- och cykelväg, säger Ingvar Mosesson, projektledare i Östra Länken.
Ja till permanent väg av stadsbyggnadsnämnden
Det som då behövdes kompletteras för att göra vägen permanent var bygget av en ny säker järnvägsövergång vid Notviken och ny beläggning i form av asfalt. För stadsbyggnadsnämnden som skulle ta beslutet i frågan blev behovet av det uttalat saknade cykelstråket och den kostnadseffektivisering bygget skulle bli jämfört med att återställa marken till befintligt skick och bygga en ny gång- och cykelväg i ett senare skede avgörande.
Ekonomi
– En stor del av gång- och cykelvägens kostnader hade redan tagits i projekt Östra Länken. Vissa delar var dessutom byggd av överskottsmassor i projektet, vilket gav ett ekonomiskt mervärde totalt sett, säger projektledaren Ingvar Mosesson.
Bedömd kostnad för att bygga på ersättningsvägen till permanent gång- och cykelväg beräknades till 3,5 miljoner kronor. Där är även kostnader för projektering och säkerhetsåtgärder med, det vill säga flytta ut bommarna och bygga om signalsystemet vid järnvägsövergången.
Alternativkostnad, det vill säga att riva vägen och att återställa området, skulle kosta två miljoner kronor. Rivningen inkluderade då att ta bort alla massor, belysningsstolpar samt återställa marken.
– Ekonomiskt var det bättre att låta vägen vara kvar och permanentas jämfört med alternativet att riva och återställa området, säger Robert Eriksson, avdelningschef Stadsplanering och infrastrukturdrift.
Invigning innan skolstarten i år
Nu i sommar ska sista handen läggas vid den nya gång- och cykelvägen. Markarbetet pågår där bland annat slänterna ska sås in med växtlighet. En upphöjd övergång ska byggas mot Kraftverksvägen och de tillfälliga byggvägarna ska tas bort och marken återställas. Därefter är det dags för att lägga asfalt och göra allt i ordning.
Vägen invigs med en aktivitet tillsammans med NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.