Luleå investerar i gång- och cykelvägar

Nu är den här, årstiden då allt ska hända. Åtminstone vad gäller arbeten som sker i utomhusmiljö. Luleå kommun skapar till exempel nya gång- och cykelvägar varje år som i sin tur länkas vidare in på de sex huvudcykelstråken. Tillsammans bildar dessa över 20 mil gång- och cykelvägar i kommunen.

Luleå räknas in bland de tio mest cykelvänliga platserna i hela Sverige. När det gäller traditionell cykling i stadsmiljö finns väl utvecklade cykelleder som tar dig runt staden. Huvudcykelstråken utgår från Luleå centrum och leder till de olika stadsdelarna. De passerar viktiga målpunkter som skolor, arbetsplatser och idrottsplatser som ett stort antal cyklister och gångtrafikanter dagligen färdas till varje dag.

Varje år rankar Cykelfrämjandets kommunvelometer kommuner utifrån föregående års satsningar inom cykelfrågor. Luleå kommun utsågs i år till vinnare i kategorin Sveriges bästa mellanstora cykelfrämjarkommun.

Två nya gång- och cykelvägar byggda i investeringsprojekt

De senaste gång- och cykelvägarna i Luleå kommun har byggts inom ramen för projekt Östra Länken. Så sent som i höstas invigdes länken mellan Svartövägen och Midgårdsrondellen. I år färdigställs länken mellan Notviken och Storheden.

– Det är en efterfrågad gång- och cykelväg och en viktig länk i Luleås cykelnät, säger Robert Eriksson, avdelningschef Stadsplanering och infrastrukturdrift som ansvarar för projekt Östra Länken.

När beslutet om att gång- och cykelvägen längs Storhedsvägen skulle bli permanent började arbetet med att bygga säker övergång över järnvägsspåret vid Notviken. Nya bommar monterades på den ena sidan av spåret och i år ska den andra sidan förstärkas och förses med längre bommar. På bilden ser vi Axel Simu Müller och Fredrik Nilsson som arbetar i projekt Östra Länken.

Storhedslänkens vara eller inte vara

I Luleås cykelplan har behovet av utbyggnad delats in i ett antal gång- och cykelvägslänkar, där aktuell sträcka längs Storhedsvägen mellan Notviken och Storheden finns med. Denna gång- och cykelväg innebär en snabbare, genare och tryggare länk mellan Notviken och Storheden, vilket underlättar val av hållbara transportsätt och därmed minskad klimatpåverkan.

Initialt gjordes gång- och cykelvägen längs Storhedsvägen som en tillfällig omledningsväg för den ordinarie gång- och cykelvägen längs Lule älvstrand.

Omledning för säkerheten

Anledningen till att projekt Östra Länken valt att använda sig av tillfälliga gång- och cykelvägar är att man i framdragningen av ledningar i etapp 4E går in i befintlig strandväg längs Luleälven. Eftersom projektet ville undvika riskfaktorer som passage av privatpersoner i närheten av många tunga maskiner och djupa schaktgropar blev valet av gång-och cykelvägen längs Storhedsvägen den bästa lösningen

– Vi gjorde underbyggnaden av gång- och cykelvägen, inklusive montering av belysningsstolpar inom projekt Östra Länken och med det lämnade vi öppet för möjligheten att erbjuda permanent status för sträckan som gång- och cykelväg, säger Ingvar Mosesson, projektledare i Östra Länken.

Ja till permanent väg av stadsbyggnadsnämnden

Det som då behövdes kompletteras för att göra vägen permanent var bygget av en ny säker järnvägsövergång vid Notviken och ny beläggning i form av asfalt. För stadsbyggnadsnämnden som skulle ta beslutet i frågan blev behovet av det uttalat saknade cykelstråket och den kostnadseffektivisering bygget skulle bli jämfört med att återställa marken till befintligt skick och bygga en ny gång- och cykelväg i ett senare skede avgörande.

Ekonomi

– En stor del av gång- och cykelvägens kostnader hade redan tagits i projekt Östra Länken. Vissa delar var dessutom byggd av överskottsmassor i projektet, vilket gav ett ekonomiskt mervärde totalt sett, säger projektledaren Ingvar Mosesson.

Bedömd kostnad för att bygga på ersättningsvägen till permanent gång- och cykelväg beräknades till 3,5 miljoner kronor. Där är även kostnader för projektering och säkerhetsåtgärder med, det vill säga flytta ut bommarna och bygga om signalsystemet vid järnvägsövergången.

Alternativkostnad, det vill säga att riva vägen och att återställa området, skulle kosta två miljoner kronor. Rivningen inkluderade då att ta bort alla massor, belysningsstolpar samt återställa marken.

– Ekonomiskt var det bättre att låta vägen vara kvar och permanentas jämfört med alternativet att riva och återställa området, säger Robert Eriksson, avdelningschef Stadsplanering och infrastrukturdrift.

Invigning innan skolstarten i år

Nu i sommar ska sista handen läggas vid den nya gång- och cykelvägen. Markarbetet pågår där bland annat slänterna ska sås in med växtlighet. En upphöjd övergång ska byggas mot Kraftverksvägen och de tillfälliga byggvägarna ska tas bort och marken återställas. Därefter är det dags för att lägga asfalt och göra allt i ordning.

Vägen invigs med en aktivitet tillsammans med NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Eva Sundgren

Logotyp