I föreställningen vävs ord in på meänkieli och finska – vasta, sauna, kuuma, kylmä - för att barnen ska få ta del av nationella minoritetsspråk och kultur. Barnen får också vara med och dansa till musik samt fortsätta och leka och bearbeta sin upplevelse.
– Vi har hittat fler metoder i undervisningen, där teater är en del. Barnen lär genom lek när det är kopplat till sammanhang. I dag uppmärksammar vi finska och meänkieli i teatern och visar att man ska vara stolt över sitt ursprung, säger Mia-Mari ”Lilla My” Hagenlöv, förskollärare på Älvens förskola.
Älvens förskola har cirka en förställning i veckan, om allt ifrån matematik med karaktärerna Plus, Minus och Likamed (likhetstecken) till fjällsemester för att visa det samiska kulturarvet. Teatern kan också blandas in spontant i undervisningen av förskollärarna. En gång kom Hooja och Mårdis på besök med skoter.
– Då trodde även några av föräldrarna att de verkligen var Hooja som varit på besök och frågade om det var sant, säger Mia-Mari Hagenlöv.