Nationella undersökningar och forskning visar att barn och ungas fysiska aktivitet minskar något som också påverkar det psykiska välmåendet. Forskningen visar också på ett samband mellan välmående och lärande.
Efter tre års samarbete går Erasmusprojektet Bridge+ mot sitt slut. Projektet har samlat forskare, lärare och skolledare från flera europeiska länder med ett gemensamt mål: att skapa bättre förutsättningar för elevers välbefinnande i skolan, fysiskt, psykiskt och socialt.
– Vi är nu i fasen där vi knyter ihop projektet. Arbetet har belyst välbefinnande ur flera perspektiv och ska mynna ut i en verktygslåda med strategier och metoder som skolor kan använda, säger Joakim Hellgren, lektor på Kulturskolan.
Gemensamma utmaningar
I projektet har man sett att skolornas utmaningar ofta liknar varandra oavsett land och erfarenhetsutbytet är en viktig del.
– En gemensam fråga handlar om att få barn och unga att röra på sig mer. När man får visa sin verksamhet för kollegor från andra länder ser man också sin egen skola med nya ögon. Det är en av de största vinsterna med samarbetet. I Luleå har vi till exempel projektet Aktiva skoltransporter som uppmuntrar elever att gå eller cykla till skolan, säger Joakim Hellgren.
En central del i Bridge+ har varit att skapa mer delaktighet och lyssna till elevernas perspektiv. Ginevra Roli, projektsamordnare vid SERN, ett europeiskt nätverk för samarbete mellan Sverige och Italien beskriver projektet som brett och inkluderande.
– Det handlar om att göra skolan mer demokratisk, där eleverna blir lyssnade på och känner sig delaktiga. Vi har också fokuserat på aktiva pauser som får eleverna att må bättre. För även om arbetssätten skiljer sig åt mellan länderna är motivationen densamma, nämligen att göra något för elevernas välbefinnande, säger hon.
För Ginevra Roli handlar nästa steg om att sprida resultaten:
– Det viktiga nu är att erfarenheterna tas vidare, så att lärare i fler skolor kan inspireras och fortsätta utveckla arbetet för elevernas välbefinnande.
Lär av varandra
För lärarna har projektet inneburit en möjlighet att möta kollegor från andra skolor och länder, utbyta idéer och prova nya arbetssätt.
–Frågor om välbefinnande, socialt, mentalt och fysiskt, är något som många elever kämpar med oavsett i vilket land man bor. Många mår dåligt, psykiskt eller fysiskt, så det känns väldigt viktigt att hitta enkla, tillgängliga verktyg för att arbeta med elever i olika åldrar. Det här projektet har varit mycket inspirerande, säger Anna Sandstén, lärare i Luleå.
Zhanna Papenoka, lärare i Lettland, håller med.
– Det här projektet ger oss praktiska verktyg som kan hjälpa oss att börja lösa problemen. Det är väldigt viktigt att skapa en positiv och stöttande atmosfär i skolan, och det gäller inte bara elevernas mentala och fysiska välbefinnande utan även deras studieresultat.
Nya idéer växer fram
Arbetet inom Bridge+ har väckt nya tankar om hur skolan kan utvecklas. Bland annat har besökarna inspirerats av Luleå kommuns kulturskola.
– Det vore fantastiskt att ge alla elever möjlighet att möta konst och kultur – även i mindre skala. Vi hoppas att projektet leder till förändring, och att fler börjar reflektera över hur man kan stärka elevernas välbefinnande, säger Anna Bondavalli, lärare i Italien.