På spåret – ett projekt för att ytterligare främja språkutvecklingen hos SFI-elever

SFI (Svenska För Invandrare) på Vuxenutbildningen i Luleå har beviljats projektmedel av ESF-rådet för att utveckla ett arbetssätt i att bättre förbereda eleverna till arbetslivet och inför olika yrkesutbildningar. Det är en led i arbetet med kompetensförsörjningsuppdraget som Luleå kommun och Arbetsmarknadsförvaltningen har fått.

– För att tillvarata den arbetskraft som finns i regionen behöver arbetsmarknadsanknytningen och det planerade arbetsmarknadsinträdet ske i ett mycket tidigare skede än det görs idag. Luleå kommun och hela Norrbotten behöver bredda rekryteringsbasen för att klara kompetensförsörjningen, säger Sana Suljanovic, rektor på SFI vid Vuxenutbildningen i Luleå.

Arja Skogqvist, projektledare ”På spåret” och Sana Suljanovic, rektor SFI.

Deltagarna i projektet är SFI-elever som oftast har studerat på grundskolan och ibland även på gymnasienivå i sina hemländer. Arbetslösheten i denna målgrupp är relativt hög, framför allt kan utrikes födda kvinnorna ha svårt att hitta ett arbete. Samtidigt har Vuxenutbildningen lediga utbildningsplatser till yrkesutbildningarna, men det språkliga gapet mellan SFI och en yrkesutbildning på gymnasienivå kan vara för stort för många. Tanken med ett förändrat arbetssätt är att bättre förbereda eleverna så att de lättare kan klara av en yrkesutbildning och ett yrkesliv.

Syftet med projektet är att förändra arbetssättet på SFI gällande denna grupp och därigenom skapa ett bättre samarbete mellan Vuxenutbildningen och resten av Arbetsmarknadsförvaltningen som arbetar med samma målgrupp. De olika insatserna och arbetssätten som dessa elever möter ska från första början ha en tydligare koppling till yrkesorientering och arbetslivet. Syftet är även att minska avhopp från studierna, öka genomströmningen så att fler blir klara med SFI samt göra det på kortare tid än tidigare.

Arja Skogqvist, SFI-lärare på Vuxenutbildningen i Luleå, tillika projektledare för ”På spåret” berättar;

– Vi vill att deltagarna får en bredare valkompetens och en inblick i hur de olika arbetsplatserna ser ut i Sverige, samt hur arbetslivet i Sverige fungerar. Därför behöver vi komma i kontakt med arbetsgivare som är beredda att ta emot studiebesök, eller som kan komma till SFI och informera om arbetet på deras företag, samt svara på elevernas frågor. Dessa deltagare kan vara framtida medarbetare på deras arbetsplatser.

Under projekttiden ska två språkstödjare och en studie- och yrkesvägledare anställas på halvtid. Språkstödjarna ska arbeta med eleverna, stötta i deras studier samt följa med på de olika arbetsplatserna så att de kan assistera om eleven behöver hjälp med språket. Studie- och yrkesvägledarens uppdrag är att göra en studie- och utvecklingsplan för eleverna, hjälpa lärarna med relevant material, informera om utbildningar och olika yrken samt kraven som behövs att komma in på utbildningarna.

 

Logotyp Medfinansieras av Europeiska unionen

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Maria Näslund

Logotyp