Råneskolan vände trenden

Våren 2019 larmades det om Råneskolans dåliga elevresultat, det var samma år som rektorerna Solange Perdahl och Gunilla Moberg tillträdde på skolan. De var medvetna om att det behövdes tänkas om för att bryta den nedåtgående trenden och nu mer än ett år senare har det vänt.

– Vi började och titta på dåvarande niornas betyg eftersom de snart skulle få sina slutbetyg och gymnasiet väntade. Vi hade därefter samtal med eleverna där vi gick igenom antagningspoängen till gymnasiet, säger Jeanette Östmark, lärare.

Monika Hedin Hjelm, Jeanette Östmark och Helena Stenberg (fr v) är tre av lärarna som jobbat med att förändra arbetsättet och förbättra elevernas resultat. Här på plats i studion.

Nästa steg blev individuella handlingsplaner och veckoplaneringar för elever som inte hade godkänt. Vårdnadshavare fick även komma på möten.

– Det handlade mycket om vad de skulle orka eftersom detta var utöver elevernas ordinarie lektioner, säger Monika Hedin Hjelm, lärare.

Riktade pengar

Skolan fick också extra pengar i form av stadsbidrag för likvärdig skola för att komma till bukt med resultaten.

– Pengarna använde vi framförallt till extra personal och det möjliggjorde att vi kunde ha något som vi kallar studio där eleverna kunde jobba med de ämnena de hade behov i, berättar läraren Helena Stenberg.

Istället för håltimmar så fick eleverna arbeta i studion med ämnen de behövde läsa upp. Studion är en plats dit eleverna kunde gå för att plugga på de ämnena de behövde höja sig i. Det var ett tufft jobb för alla inblandade men gav resultat.

– I den klassen som jag hade 19 av 25 elever handlingsplaner. Efter jul fanns det elva med betyg F kvar. Det var en stor förbättring redan under höstterminen, säger Helena Stenberg.

Kommunikation och tidiga insatser

Efter det året har man fortsatt arbeta på liknande sätt för att tidigt kunna sätta in åtgärder även om elevernas resultat generellt ser mycket bättre ut. Man ser flera framgångsfaktorer i varför det har gått så bra. Bland annat dialog och kommunikation i arbetslaget varje vecka.

– Vi har fått in ett gemensamt tänk och för hela tiden dialog i arbetslaget, säger Helena Stenberg, lärare.

Snabba beslut i samråd med rektor kan man också se som en framgångsfaktor.

– Förstelärarna har haft nära kontakt med rektor Gunilla. Det har varit snabba beslutsvägar och det har verkligen hjälpt oss i det här arbetet, säger Jeanette Östmark, lärare.

FAKTA

  • På högstadiet (7–9) går 118 elever.
  • Antal lärare på högstadiet är omkring 20 st.
  • Råneskolan är en F-9 skola, med totalt 380 elever.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Caroline Rönnberg

Foto: Luleå kommun

Logotyp