Den 17 juni hölls UDiN – Utbildningsdialog i Norr, ett forum för att byta erfarenheter för alla som är engagerade i skolutveckling, från förskola till högre utbildning. UDiN samlar lärare, pedagoger, skolledare, elevhälsopersonal, forskare och lärarutbildare i en kreativ dialog kring pedagogiska, didaktiska och utbildningsorganisatoriska frågor.
I Science Kids-projektet har forskare, pedagoger och science centers samarbetat för att väcka barns nyfikenhet på naturvetenskap redan i förskolan. Projektet startade 2022 genom föreningen BUNT – Barn Upptäcker Naturvetenskap och Teknik – med stöd från Allmänna arvsfonden. Målet är att ge barn i förskoleåldern en tidig och lustfylld kontakt med naturvetenskap och teknik, och lägga grunden för framtida intresse.
Med i projektet finns forskaren Gunnar Jonsson, teknikpedagogen Marianne Nilsson från Teknikens Hus samt processledarna Carolin Svanström och Linda Englund. De skapade tillsammans ett upplägg där barnens frågor och nyfikenhet stod i centrum med vetenskapliga perspektiv som en självklar del av vardagen.
– Att ha Gunnar med som forskare gav tyngd och en verklig vetenskaplig grund till projektet. Vi kunde kombinera praktiknära arbete med forskning och teknik på ett naturligt sätt, säger Carolin Svanström.
Barnen fick ställa egna frågor, testa hypoteser och kontakta bland annat jourhavande biolog. Bland annat dök frågan upp om en potatis kan andas, och hur går det i så fall till. Genom enkla experiment och samtal växte både språk och förståelse för naturvetenskapliga begrepp. Forskningsprojektet är avslutat men gruppen hoppas att deras arbete ska inspirera förskolorna att jobba vidare med naturvetenskapliga frågor.
– Vi hoppas att de som lyssnade på vår presentation tar med sig att det går att göra mycket med små medel, säger Linda Englund.
Projektets material lever vidare bland annat genom så kallade kunskapsresor i versioner för både pedagoger och föräldrar. Det har även integrerats i utbildningen för förskollärarstudenter vid Luleå tekniska universitet.
– Förhoppningen är att man på förskolorna kan fortsätta jobba med detta och inspireras på något sätt, säger Carolin Svanström.