Skolans framtid i dialog när
praktik och forskning möts

Vad har zombieapokalyps, potatisandning och europeiska Erasmusprojekt gemensamt?
Alla var de en del av programmet under UDiN-dagen, en konferens för lärare, skolledare, forskare och pedagoger som vill utveckla skolan tillsammans. Med föreläsningar, workshops och forskningspresentationer bjöd dagen på inspiration från hela utbildningskedjan – från förskola till universitet.

Forskaren Gunnar Jonsson, teknikpedagogen Marianne Nilsson från Teknikens Hus samt processledarna Carolin Svanström och Linda Englund har i sitt projekt jobbat med hur man kan väcka barns nyfikenhet av naturvetenskap redan i förskolan.

Forskaren Gunnar Jonsson, teknikpedagogen Marianne Nilsson från Teknikens Hus samt processledarna Carolin Svanström och Linda Englund har i sitt projekt jobbat med hur man kan väcka barns nyfikenhet av naturvetenskap redan i förskolan.

Den 17 juni hölls UDiN – Utbildningsdialog i Norr, ett forum för att byta erfarenheter för alla som är engagerade i skolutveckling, från förskola till högre utbildning. UDiN samlar lärare, pedagoger, skolledare, elevhälsopersonal, forskare och lärarutbildare i en kreativ dialog kring pedagogiska, didaktiska och utbildningsorganisatoriska frågor.

I Science Kids-projektet har forskare, pedagoger och science centers samarbetat för att väcka barns nyfikenhet på naturvetenskap redan i förskolan. Projektet startade 2022 genom föreningen BUNT – Barn Upptäcker Naturvetenskap och Teknik – med stöd från Allmänna arvsfonden. Målet är att ge barn i förskoleåldern en tidig och lustfylld kontakt med naturvetenskap och teknik, och lägga grunden för framtida intresse.

Med i projektet finns forskaren Gunnar Jonsson, teknikpedagogen Marianne Nilsson från Teknikens Hus samt processledarna Carolin Svanström och Linda Englund. De skapade tillsammans ett upplägg där barnens frågor och nyfikenhet stod i centrum med vetenskapliga perspektiv som en självklar del av vardagen.

– Att ha Gunnar med som forskare gav tyngd och en verklig vetenskaplig grund till projektet. Vi kunde kombinera praktiknära arbete med forskning och teknik på ett naturligt sätt, säger Carolin Svanström.

Barnen fick ställa egna frågor, testa hypoteser och kontakta bland annat jourhavande biolog. Bland annat dök frågan upp om en potatis kan andas, och hur går det i så fall till. Genom enkla experiment och samtal växte både språk och förståelse för naturvetenskapliga begrepp. Forskningsprojektet är avslutat men gruppen hoppas att deras arbete ska inspirera förskolorna att jobba vidare med naturvetenskapliga frågor.

– Vi hoppas att de som lyssnade på vår presentation tar med sig att det går att göra mycket med små medel, säger Linda Englund.

Projektets material lever vidare bland annat genom så kallade kunskapsresor i versioner för både pedagoger och föräldrar. Det har även integrerats i utbildningen för förskollärarstudenter vid Luleå tekniska universitet.

– Förhoppningen är att man på förskolorna kan fortsätta jobba med detta och inspireras på något sätt, säger Carolin Svanström.

Doktorand Niclas Siljelöf har skrivit en avhandling om elevers etiska reflektioner vid datorspelande.

Doktorand Niclas Siljelöf har skrivit en avhandling om elevers etiska reflektioner vid datorspelande.

Under UDiN-dagen föreläste också doktorand Niclas Siljelöf vid Luleå tekniska universitet. Han har skrivit avhandlingen ”Mord, stöld och andra sätt att överleva en zombieapokalyps”, om elevers etiska reflektioner vid datorspelande. I en klass diskuterade elever moraliska dilemman efter att ha spelat The Walking Dead.

– I flera decennier har datorspel betraktats som ett hot snarare än ett pedagogiskt verktyg. Jag ville ta reda på vad som händer om vi släpper föreställningen att spel föder våld och i stället ser deras potential, sade han.

Han konstaterar att till skillnad från litteraturanalyser i tredje person, tvingas spelaren i ett spel ta ansvar i första person.

– Spelet saknar en ”game over”-funktion och alla val leder vidare, precis som i livet. Det intressanta var att eleverna började prata om karaktärernas handlingar som sina egna. När det är du själv som sviker någon och inte en karaktär i en bok – blir samtalet om moral och konsekvenser något helt annat. De diskuterade skuld, mod och ansvar, precis de teman skolans värdegrundsuppdrag omfattar, säger Niclas Siljelöf.

Joakim Hellgren och Lillemor Östman presenterade forskningsprojektet BRIDGE – ett Erasmusprojekt om hur hälsa och lärande kan stärka varandra.

Joakim Hellgren och Lillemor Östman presenterade forskningsprojektet BRIDGE – ett Erasmusprojekt om hur hälsa och lärande kan stärka varandra.

I en tredje föreläsning presenterade Joakim Hellgren, utvecklare inom skola och kulturskola, och Lillemor Östman, utvecklingsledare inom hälsa och lärande, forskningsprojektet BRIDGE – ett Erasmusprojekt om hur välbefinnande och lärande kan stärka varandra. Projektet har startat på initiativ av Luleå kommun och pågår i 2,5 år. I projektet samarbetar skolor, universitet och kommuner från bland annat Italien, Lettland och Spanien. En viktig partner är det internationella nätverket CERN, som även varit involverade i tidigare projekt.

Det centrala i BRIDGE är sambandet mellan välbefinnande och lärande – ett dubbelriktat förhållande som både forskning och vardag visar är avgörande.

Lillemor Östman lyfter aktuella debatter där skolgång ses som skydd mot utanförskap och brottslighet. Forskning visar också att lärande stärker kognitiva förmågor men det kräver att elever mår bra.

– Hjärnan blir mer mottaglig för lärande om man mår bra. En rapport från Friends 2024 visar exempelvis att mobbning påverkar skolprestationer negativt. Välbefinnande gör att vi kan lära oss bättre och lärande är en skyddsfaktor, säger hon.

Fysisk aktivitet är ett spår till bättre mående, konstaterar Joakim Hellgren.
– Det finns olika strategier för att öka elevers välbefinnande – till exempel att göra aktiv skoltransport, som att gå eller cykla, till norm. Men också att koppla ihop kropp och sinne genom andningsövningar, mindfulness och yoga för att träna fokus och flexibilitet.

Udin-dagen avslutades med en paneldebatt.

Udin-dagen avslutades med en paneldebatt på scen.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text och foto: Jeanette Bergström

Logotyp